Farledsstrukturen
Hele norskekysten er i dag dekket av et standardisert referansesystem av ulike farledskategorier. Farledsstrukturen omfatter nettverket av sjøverts transportårer, og er et nasjonalt geografisk referansesystem for tiltak innen forvaltning, planlegging, utbygging og operativ virksomhet i kystsonen.

Tiltakene dekker hele spekteret, fra fysiske utdypninger til oppmerking og trafikkreguleringer med mer, for å bedre fremkommeligheten for skipstrafikken og trygge det marine miljø.
Informasjon og kunnskap er nødvendig for å kunne beskrive, identifisere, vurdere og velge mellom ulike tiltak i farledene. Spesifikasjoner for alle farledene er samlet i en farledsdatabase som er under kontinuerlig supplering og oppdatering, og hvor stadig flere egenskapsdata for de ulike farledene legges inn. Denne databasen vil i sin tur utgjøre kjernen i et samlet nasjonalt kystinformasjonssystem (KYSTINFO), som Kystverket administrerer.
Hovedmotivene bak etableringen av farledsstrukturen var:
- Å kunne definere en farled eller et bruksområde i kystsonen på en standardisert og kortfattet måte.
- Å til enhver tid kunne ha en oppdatert oversikt over fordeling av statlig og kommunalt ansvar, herunder en oppdatert oversikt over de farleder Kystverket har ansvar for.
- Å etablere en samordnet definisjon av farledskategorier, det vil si viktighet, for derigjennom å kunne planlegge og prioritere midlene best mulig.
- Å kunne definere statslosenes sertifikater på en kortfattet og lettfattelig måte.
Geografisk referansesystem
I tillegg skal farledsstrukturen fungere som et geografisk referansesystem for interne tiltak i Kystverket innen oppmerking, utdyping og trafikkregulering. Farledene representerer trafikkårer for skipstrafikken, og representerer således en infrastruktur med en viss prioritet.
Viser vegsystemet til sjøs
I arbeidet med Nasjonal transportplan er det definert et sammenhengende enhetlig nasjonalt stamnett for transport, det vil si: båt, bil, tog og fly. For Kystverket gjelder dette hovedledene langs kysten, "påbudte" seilingsleder, og innseiling til de viktigste havnene.
Stamnettet inndeles videre i sjøtransportkorridorer med geografisk utstrekning og nummerering i samsvar med de definerte nasjonale transportkorridorene. Denne nye definisjonen av stamnett og korridorer for sjøtransport medfører at klassifikasjon og koding av farledsstrukturen må tilpasses denne. Dette vil bli gjort i forbindelse med at også farledsnormene blir revidert.
Gir oversikt og analysegrunnlag
Kystverket og de andre transportetatene vil da enklere kunne gjennomføre trafikkanalyser for gods- og persontrafikk på tvers av transportformene. Dette er viktig for å vurdere effektive intermodale løsninger i arbeidet med å forbedre konkurransesituasjonen for sjøtransport ift. landsiden: og å oppnå den overordnede politiske målsettingen om å overføre mer trafikk fra veg til sjø og bane. Kystverket vil videre kunne dokumentere behovet for tiltak i stamnettet på en bedre måte."
Synliggjør Kystverkets geografiske interesseområder
Økt utnyttelse av kystsonen har gjort det nødvendig for Kystverket å kunne hevde sektormyndighet på en effektiv måte overfor private utbyggere, kommuner, fylkeskommuner o.l. I denne sammenheng er det behov for å benytte farledsstrukturen som en synliggjøring av Kystverkets geografiske interesseområder.
Kystinfo kart

Siste nytt
-
Nye regler om fartsgrenser på sjøen
Alle båtførere må være forsiktige og tilpasse farten etter forholdene. I tillegg kan man ikke ha høyere fart enn fem knop innenfor 50 meter fra steder hvor folk bader eller − fra bademerkebøyer. Disse reglene gjelder i tillegg til lokale fartsgrenser.
-
Kystverket overtar SOMMs ansvar innen oljevern
Endringene trer i kraft 1. januar 2022.
-
Nå kan fartøy forhåndsmelde seilasen digitalt til sjøtrafikksentralene i SafeSeaNet
Dermed kan fartøy før ankomst til eller avgang i tjenesteområdet sende inn søknad om å bruke tjenesteområdet til sjøtrafikksentralene gjennom SafeSeaNet. For fartøy med større lengde enn 100 meter eller for fartøy med farlig eller forurensende last er det et krav om at slik søknad skal sendes inn minst en time før avgang.
-
Få søknadsveiledning – spar tid og arbeid
I mai er det søknadsfrist for både tilskuddsordningen for godsoverføring og tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner. Kystverket tilbyr veiledningsmøter i forkant av søknadsfristen, slik at potensielle søkere får forbedret søknadene sine.
-
Øvelse Arctic Guardian – landene i Arktisk råd samarbeider om søk og redning og miljøberedskap
Kystverket, Hovedredningssentralen og Kystvakten deltar 12.-14. april på den internasjonale beredskapsøvelsen Arctic Guardian 2021.
- Gå til nyhetsarkiv