Hjertøysundet stenges for all trafikk

Farleia gjennom Hjertøysundet ved Molde i Møre og Romsdal skal bli dypere og bredere. Fra mandag 12. oktober blir derfor sundet stengt for all båttrafikk inntil anleggsarbeidet er ferdig.
Kystverket planlegg å utdjupe farleia gjennom Hjertøysundet sør for Molde. Utdjupinga vil gi farleia gjennom Hjertøysundet ei breidde på 50 meter med ei djupne på 6 meter under sjøkartnull. Dagens djupne er mellom 3 og 5.5 meter og breidda er om lag 30 meter.
Det er også lagt opp til ei opprydding og oppgradering av sjømerka som er der.
Hurtigbåt og ferje som trafikkerer farleia har behov for djupare og breiare lei samt betre oppmerking for sikker manøvrering.
Hovudmålet med tiltaket er å bidra til ein sikker seglas for både nyttetrafikk og fritidsflåte. Det vil redusere faren for grunnstøting og dermed mogeleg skade på fartøy og personar, samt miljøforurensing.
Til saman skal om lag 32 000 kubikkmeter masse fjernast frå farleia. Massene blir deponert i fyllingar ved Moldegård og Reknes molo.
Anleggstart er i løpet av hausten.
Arbeida blir gjort av Wasa Dredging.
Kystverket har inngått avtale med Partnerplast om å få levert sjømerker av typen Dirigens.
I år har vi en «isvinter». Det er 12 år siden sist. Vi sørger for at de mest trafikkerte sjøveiene er farbare. Alle små og store isbrytere er nå i sving.
Siden 2017 har Kystverket gitt tilskudd til redere for å etablere nye sjøtransporttilbud som kan konkurrere med veitransport. Hittil har mer enn 760 000 tonn gods blitt flyttet over på sjøveien med ordningen. Nå åpner Kystverket for nye søknader.
Sjøfartsdirektoratet og Kystverket har utarbeidet forslag til maritim strategi for digital sikkerhet. Etatene kommer med flere konkrete anbefalinger, inkludert etablering av nasjonalt responssenter.
Fiskerihavner langs kysten vår skifter nå eiere. Et nytt kapitel for en svært viktig del av kysthistorien.