Publisert: , Oppdatert:

Bisto skip som driftet mot land

Godt samarbeid mellom Vardø trafikksentral, Kystverkets beredskapsvaktlag, Hovedredningssentralen i Nord-Norge og Redningsselskapet forhindret en potensiell grunnstøting i Vestfjorden.

Kl. 03:20 natt til 1. juni oppdaget trafikkleder på vakt ved Vardø trafikksentral at det 73 meter lange lastefartøyet ”Wilson EMS” hadde stoppet i indre Vestfjorden like nord for Bodø. Trafikksentralens vaktleder kontaktet fartøyet og fikk bekreftet at de hadde maskinproblemer. Skipet var på dette tidspunktet to nautiske mil fra land ved Engeløya.

Selv om det var gode værforhold, driftet ”Wilson EMS” med en fart av 1 knop mot land og trafikksentralens plotting viste at skipet ville nå land innen to timer. Trafikksentralen tok umiddelbart affære og varslet beredskapsvaktlaget og taubåtassistanse – i henhold til Kystverkets beredskapsrutiner.

I god dialog med vakthavende i beredskapsvaktlaget og hovedredningssentralen ble redningsskøya ”Kaptein Skaugen” sendt mot fartøyets posisjon. Samtidig satte fregatten ”Helge Ingstad” opp farten mot havaristen for å ligge stand by i området inntil redningsskøyta ankom.

– ”Kaptein Skaugen” ankom havaristen kl 04:20. På dette tidspunktet var ”Wilson EMS” under 1 nautisk mil fra land. For å ikke gamble med sikkerheten beordret Kystverket fartøyet til å ta sleper om bord, sier trafikksentralsjef Ståle Sveinungsen ved Vardø trafikksentral.

Havaristen ble slept ut fra land og fikk etter hvert fikset maskineriet. Fregatten "Helge Ingstad" eskorterte fartøyet en periode mens fartøyet fortsatte mot Mo i Rana.

– Håndteringen av situasjonen er et eksempel på hvordan godt samarbeid, gode prosedyrer, besluttsomhet og tidlig inngripen er med på å forhindre uønskede hendelser langs kysten, sier Sveinungsen.

 

Kystinfo kart

Tillitsvalgte og direktører i losforbundet og kystverket

Siste nytt