Publisert: , Oppdatert:

Historisk båtdåp

En merkedag for Kystverket: For første gang på 25 år var det dåp av nytt arbeidsfartøy for kystetaten. Begivenheten ble behørig markert i Ålesund i går.

Gudmor Hege Natland sender sjampanjeflaska mot skutesida for hell og lykkeDen nesten 23 meter lange katamaranen lyder nå navnet MS "Lindesnes". Under dåpen i går, var både kystdirektør og daglig leder for Kystverkets rederi til stede, sammen med mange ansatte og andre interesserte og skuelystne. Gudmor-oppgaven var det personalansvarlig i Kystverkets Rederi, Hege Natland, som stod for.  

Etter stemningsfull korpsmusikk, offisiell knusing av sjampanjeflaske og lykkønskninger, var det fri adgang til å ta den nydøpte i nærmere øyesyn, og også åpen båt på tre gamle Kystverkfartøy ved kai i Ålesund. De fremmøtte ble også invitert til en sosial fortsettelse av markeringen innendørs, i Kystverket Midt-Norges flotte lokaler like ved. 

Det nye familiemedlemmet i Kystverkets fartøypark er moderne på alle vis. Den tar i bruk det nyeste innen navigasjonssystemer og tilfredsstiller alle miljøkrav. Det nye fartøyet er langt raskere enn resten av fartøyfamilien – noe som er svært gunstig, blant annet ift. responstid ved akutte hendelser.

Kystverket Rederis fartøyer brukes i vedlikehold og nyinstallasjon av navigasjonsinnretninger i farledene langs kysten. De inngår også i statens oljevernberedskap. Regjeringen bevilget i høst 45 millioner kroner, i tråd med Kystverkets fornyingsplan for fartøy. Nå jobber Kystverket med kravspesifikasjoner og prekvalifisering av mulige leverandører til nye arbeidsfartøy.

Kystverket må på sikt bytte ut alle arbeidsfartøyer. I den forbindelse vil man se på hvordan man kan forbedre funksjonalitet for å gjøre driften mer effektiv på alle måter. Kystverket jobber blant annet med å utvikle ny grunnutrusting for oljevernutstyr til alle sine fartøy. Lindesnes er testpilot i så måte.

Lindesnes erstatter gamle Bjørnøy, og vil følge hovedfartøyet Hekkingen i arbeid langs kysten. Den vil ha et mannskap på tre, som etter behov tar med seg øvrige arbeidskolleger fra ”moderfartøyet”, for å utføre ulike oppdrag på navigasjonsinnstallasjoner i farledene. Fartøyet vil dermed fungere som en slags ”arbeidsplattform” med sin lette og moderne konstruksjon.

Fartøyet er designet av Skipskompetanse, mens alle detaljtegninger og produksjonsunderlag er utarbeidet av verftet som har bygd det - Båtservice Mandal. Prosjektleder for Kystverket har vært Kurt-Ivar Grahm-Franck. Prislappen på båten er  25 millioner kroner, eksklusiv oljevernutstyr. Nå kaster den loss, klar for sine første arbeidseventyr i Kystverkets tjeneste.

Kystinfo kart

Tillitsvalgte og direktører i losforbundet og kystverket

Siste nytt