Publisert: , Oppdatert:

#umistelig øyeblikk med båtglede

Båtglede er et passelig stikkord for #umistelig-vinneren i uke 31. Det er Marit Album Kvernmo som har tatt bildet av de to smilende kusinene Ida (6) og Martine (7). Redningsvestene er på, så sjøsikkerheten som Kystverket vil sette fokus på er heller ikke glemt.

– Jeg er så heldig å være mamma til den mørkeste og tante til den lyseste av dem. Vi ble invitert med på tur med en rib fra Engelsviken og rundt Hankø. Vi hadde ikke kjørt et slikt fartsvidunder før, og gledet oss skikkelig. Jentene frydet seg og vi hadde litt av en opplevelse på fjorden, forteller Marit Album Kvernmo fra Trondheim om bildet. Som ukevinner i #umistelig får hun dermed tilsendt en flytevest som sikkert vil komme til nytte på neste båttur.

Konkurransen fortsetter utover sommeren, og hver uke kåres en ny vinner. Så det er bare å fortsette med å hashtagge bilder med #umistelig og #kystverket.

Fakta

#umistelig

  •  #umistelig er en kampanje i regi av Kystverket, der målet er å nå ut til fritidsbåtførere og rette fokus mot trygg ferdsel til sjøs: Du er umistelig - bruk redningsvest og tilpass farten.
  • I fjor omkom 28 personer i forbindelse med bruk av fritidsbåt. 
  • Menn er overrepresentert i dødsstatistikken ved bruk av fritidsbåt. Hele 27 av 28 omkomne i 2014 var menn. 60 prosent av de omkomne er menn over 40 år.
  • Derfor har Kystverket et særlig fokus på menn over 40 år.
  • Med Facebook-kampanjen #umistelig ønsker vi ved hjelp av digitale postkort å minne pappaer, bestefedre og andre båtfolk om at de er umistelige, og derfor bør være forsiktigere på sjøen.
  • Ta bilde av den som er umistelig for deg, og last det opp i #umistelig-appen på Facebook. Lik, kommenter og del!
  • Du kan også publisere bilder på Instagram med hashtagen  #umistelig 

Siste nytt