Endringer i sjøtrafikkforskriften fra 1. januar 2014
Den 1. januar 2014 trer det i kraft endringer i sjøtrafikkforskriften. Endringene gjelder justeringer av trafikkseparasjonssystemet i virkeområdet til Kvitsøy VTS, utvidelse av virkeområdet til sjøtrafikksentralen på Fedje og fjerning av den påbudte seilingsleden i territorialfarvannet mellom Vardø og Nordkapp.

Trafikkseparasjonssystemet i farvannet ved Skudenesfjorden og Feistein i virkeområdet til Kvitsøy sjøtrafikksentral i Rogaland ble etablert 1. januar 2013. Kystverket har gode erfaringer med etableringen av systemet som separerer skipstrafikken i et område med høy trafikktetthet og systemet gir et mer oversiktlig trafikkbilde med redusert behov for koordinering fra sjøtrafikksentralen. Kystverket har etter etableringen evaluert systemet og sett at det er behov for noen justeringer. Det er på denne bakgrunn gjort mindre endringer primært i utformingen av separasjonssystemet.
Den påbudte seilingsleden på strekningen Vardø-Nordkapp ble innført 1.januar 2004 for fartøyer som fører forurensende last eller bunkersoljekapasitet på mer enn 300 m3. Senere ble det imidlertid innført rutetiltak utenfor territorialgrensen i dette farvannet. Rutetiltakene gjelder i stor grad de samme fartøyene og det er derfor ikke hensiktsmessig å beholde to parallelle seilingssystemer på denne strekningen. Fjerningen av den påbudte seilingsleden vil gjøre det enklere for fartøyene å vite hvilket regelverk som gjelder, og det vil bli enklere for Kystverket å føre kontroll med etterlevelsen av det.
Relaterte dokumenter
Siste nytt
-
Vaktskifte for verdens nordligste fyr
Norsk Polarinstitutt og Kystverket har de senere årene gjennomført en storstilt modernisering av navigasjonsinnretninger på Svalbard. Nå er Brandalspynten ved Ny-Ålesund fornyet, det som er den aller nordligste fyrlykten som finnes på jorda.
-
– Klare tilrådninger
– Nå setter vi oss grundig inn i rapporten, og ser på de sikkerhetstilrådingene som Statens havarikommisjon for transport (SHT) kommer med. Det er viktig at vi får gjennomført tiltak som vil bidra til å unngå ulykker av den typen som inntraff 8. november i fjor, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
-
Høringsforslag til losavgifter og sikkerhetsavgifter i 2020
Etter en periode med moderat justering i losavgiftene, foreslår Kystverket i høring om sektoravgifter for 2020 en økning i losavgiftene på 4,3 prosent. Sikkerhetsavgiftene foreslås redusert for tredje året på rad, ned 2,7 prosent i 2020.
-
Millionbot til Tide Carrier
Både Kystverket og Miljødirektoratet anmeldte rederiet til lasteskipet Tide Carrier etter havariet som fant sted februar 2017. Økokrim har pålagt rederiet syv millioner kroner i bot.
-
Høring av forskrifter til havne- og farvannsloven (2019)
På vegne av Samferdselsdepartementet gjennomfører Kystverket høring av forslag til forskrifter i forbindelse med at ny havne- og farvannslov trer i kraft 1. januar 2020. Høringsfristen er 1. november 2019.
- Gå til nyhetsarkiv