Publisert: , Oppdatert:

Uvær ga travel helg for slepebåt ved Stadt

Kystverkets slepebåter har nok å gjøre langs den værharde kysten vår om dagen. Lørdag måtte ”Boa Heimdal” trå til da det 82 meter lange fartøyet ”Rysum” fikk motorhavari. Og like etter måtte de assistere en havgående slepebåt som hadde en 180 meter lang lekter på slep.

Bulkskip med motorhavari ved Stadt
Når meldingen nådde slepefartøyet fra kolleger ved sjøtrafikksentralen i Vardø (NOR VTS), lå havaristen 12 nautiske mil nord av Svinøy fyr, nord for Stad på Vestlandet. ”Boa Heimdal” kom seg fra Måløy til havaristen på 2,5 timer. Vinden var da av kuling styrke, og bølgehøyden 5–7 meter. Etter å ha koblet sleper på ”Rysum”, kunne ”Boa Heimdal” holde havaristen i ro opp mot været, slik at den ikke skulle drive ukontrollert.  

Etter to timer ankom også slepebåten ”Max Mammut” fra Ålesund. De koblet seg på med sleper forut, slik at havaristen var under kontroll fra begge kanter. De to slepefartøyene samarbeidet så om å få havaristen rolig og trygt inn til kysten.

Som del av den statlige slepebåtberedskapen, er det viktig å være klare for eventuelle nye oppdrag som måtte oppstå. Derfor kom taubåten ”Stadt Årdal” og overtok for ”Boa Heimdal” 10 mil nord av Svinøy. Sammen med ”Max Mammut” fikk de to havaristen trygt til kai i Ålesund,  mens Boa Heimdal  gikk sørover igjen, til sitt stand-by område ved Måløy.

Bulkskipet ”Rysum” hadde et mannskap på 8.

– Uten slepehjelp hadde de drevet mot land i grov sjø. Slikt er ikke hyggelig å oppleve. Slepearbeidet gikk etter planen, forteller kaptein Andre Steen på ”Boa Heimdal”.

– Det er bra å være til hjelp i vanskelige situasjoner.

Og etter kort tid var det var de på vei igjen:

Fartøy med 180 meters lekter på slep i vansker
Søndag 1340 kom det beskjed om nytt oppdrag fra NOR VTS. Den havgående, kraftige slepebåten Boulder kom fra Verdal slepende på en lekter på 180 meter. På grunn av værforholdene fikk de problemer med radar og AIS. ”Boulder” ba da om los, og ønsket å gå inn i smulere farvann. To timer etter var ”Boa Heimdal” ved fartøyet. Da var ”Boulder” kommet inn i Vanylvsgapet.

”Boa Heimdal” lå stand-by ved ”Boulder” i fem timer for at ikke noe uforutsett skulle skje. Den private slepebåten ”Filex” tok så over kl ni i går kveld. ”Boulder” ligger fortsatt i Vanylvsfjorden i Selje kommune i Sogn og Fjordane. Lekteren skal fraktes til kai, og ”Boulder” skal så til Ålesund for å få reparert navigasjonshjelpemidlene. Men det er først når været har roet seg.

Viktig oppfordring
Kaptein Steen på ”Boa Heimdal” har en oppfordring til alle sjøfarende: 
– Det er for øyeblikket mellom 15–20 meter høye bølger ved Stadt. Selv kraftige fartøy har ingenting på sjøen å gjøre nå. Vent til været løyer.

  • Den statlige slepebåtberedskapen langs norskekysten drives av Kystverket
  • Kystverkets sjøtrafikksentral i Vardø koordinerer den statlige slepebåtberedskapen nasjonalt

Les mer om den statlige slepebåtberedskapen i Norge.


Bulkskipet "Rysum"

 


Slepefartøyet "Boulder"

Siste nytt