Publisert: , Oppdatert:

Kystverkflyet gir viktig bistand i Flatanger

Kystverkets overvåkningsfly er i dag på vingene for å fortsette sin bistand, og med å styre brannslukningshelikopter til steder der det er varme og ulming i jordsmonnet.

Ved hjelp av det varmesøkende (IR) kameraet kan Kystverkets overvåkningsfly, LN-KYV, oppdage steder der det er varme og/eller glør i jordsmonnet – steder som man ikke kan se ved visuell synfaring.

I løpet av søndag 2. februar var flyet på vingene flere ganger, og oppdaget slike varme områder – kalt ”hotspots” – som brannmannskapet ikke kjente til. Dermed ble brannmannskap gjort kjent med disseområdene, som de så kunne aksjonere på.

Samarbeidet fortsetter i dag, mandag 3. februar, og flyet blir brukt til overvåkning og styring av helikoptrene som benyttes i slukkearbeidet.   

I løpet av helgen gjorde Kystverket også slepebåten ”Boa Heimdal”, som inngår i Kystverkets slepeberedskap, disponibel for brannmannskapet som jobbet med gressbrannen på Sandsøya på Sunnmøre. Slepebåten har kraftige vannkanoner om bord. ”Boa Heimdal” lå i beredskap, men ble ikke benyttet.   

Fakta

Kystverkets overvåkningsfly: LN-KYV

Type/manufacture: Beechcraft King Air B350ER
Max Take-Off weight (MTOW): 7484 kg / 16500 lbs
Max Mission Endurance  : 12:20 h / 28000 ft
(excl. 45 min reserve)    9:45 h / 5000 ft
Max Mission Range: 1440 nm / 5000 feet
Max Range: 2560 nm
Mission speed: 196 knots / 5000 feet
Max speed: 610 knots / 580 km/h
Crew: 2 pilots + 1 specialist
Max Capacity (excl. crew): 3

Bilder av LN-KYV

Siste nytt