Publisert: , Oppdatert:
- Anne Grethe Nilsen

Kartlegger fjell og sjøbunn ved planlagt skipstunnel

Kystverket er i gang med geotekniske undersøkelser på sjøbunnen og i fjellet hvor Stad skipstunnel kan bli bygget. Undersøkelsene inngår i forprosjektet som skal overleveres til Samferdselsdepartementet våren 2017.

Geotekniske undersøkelser i sjøen ved Kjødepollen og Moldefjorden er ferdigstilt. Undersøkelsene omfatter totalsonderinger, prøveserier og trykksondering for å kartlegge fasthet og egenskaper i løsmasser og sjøbunn. Prøvene er sendt til laboratorium for testing. Seismiske undersøkelser for å avdekke geologiske formasjoner under sjøbunnen er planlagt, men er noe forsinket på grunn av tele.

I fjellet på landsiden skal det om kort tid gjennomføres grunnboringer for å sjekke stabiliteten og kvaliteten på berg og morenemasser. Spesielt stabiliteten på løsmassene like overfor den planlagte skipstunnelen skal sjekkes grundig.

Innseilingen må utdypes og utvides

Også i Saltasundet ved innseilingen til Moldefjorden skal det gjennomføres tilsvarende undersøkelser.  Før skipstunnelen kan bli en realitet må innseilingen utdypes til 14,6 meter i 110 meters bredde for å sikre trygg innseiling til Moldefjorden.

Undersøkelsene blir gjennomført av Multiconsult på oppdrag fra Kystverket.

Testes ut i simulator

Parallelt med undersøkelsene skal det gjennomføres datasimulert seilas gjennom Stad skipstunnel. Dette skjer ved simulatorsenteret Force Technology i Danmark, hvor man skal teste ut ulike scenarioer. Scenarioene omfatter seilas med forskjellige typer fartøy under ulike trafikk- og værforhold. Simulatortestene utføres av loser og navigatører i løpet av våren.

Som en del av forprosjektet inngår også modellkjøring i tank og numerisk analyse av hydrauliske forhold i skipstunnelen.

Undersøkelsene forventes ferdigstilt i løpet av våren 2016 og vil inngå i forprosjektet for Stad skipstunnel.

Les mer om Stad skipstunnel

Fakta

Klikk på bilder for større versjon

Se bilder og film på Flickr

STAD SKIPSTUNNEL

  • Stadhavet er det mest værutsatte og farligste havstykket som er langs norskekysten. Målet med prosjektet er å sikre en tryggere seilas forbi Stad.
  • i Nasjonal transportplan 2014-2023 er det satt av 1,5 milliard kroner til prosjektet i første plannperiode, og 1,3 milliarder i andre planperiode.

BYGGINGEN

  • Det er lagt opp til konvensjonell sprengning med tunnelborerigg og pallerigg.
  • Det blir utredet tre ulike alternativer for bruk av steinmasser fra tunnelbyggingen, deriblant til etablering av nytt næringsareal i nærområdet.

PROSJEKTET

  • Kystverket har utarbeidet en konseptvalgutredning (KVU 2010) som omhandler alternativene ”Nullalternativet” (uten nye tiltak), ”Liten tunnel” og ”Stor tunnel” (Hurtigruta).
  • Det er også gjennomført kvalitetssikring (KS1-rapport) etter bestilling fra Fiskeridepartementet og fra Finansdepartementet for KVU 2010.
  • I NTP 2014-2023 sa regjeringen at de ønsket å gå videre med et forprosjekt til KS2, med utgangspunkt i det ”store” tunnelalternativet. Dette ansees å ha et større nyttepotensial.
  • Positive effekter, som verdien av tilrettelegging av trafikk fra veg til sjø, trygghet, økt turisme, samt positive effekter for fiskerinæring og øvrige næringer, er ikke prissatt.
  • Stad skipstunnel vil være verdens første fullskala skipstunnel av denne dimensjonen.
  • I NTP 2018-2029 er Stad skipstunnel inne med en ramme lik kostnadsoverslaget på 2,7 milliarder, 1,5 milliarder kroner ligger inne i første del av NTP – for perioden 2018 til 2023.
  • Kystverket skal overlevere sitt forprosjekt til Samferdselsdepartementet til våren 2017. Prosjektet skal så gjennom ekstern kvalitetssikring fase 2 (KS2). Videre skal saken opp i stortinget for endelig finansiering.

NØKKELTALL

  • Lengde: 1700 meter
  • Høyde mellom bunn og tak: 50 meter
  • Bredde mellom veggene i tunnelen: 36 meter
  • Areal på tverrsnitt: 1661 m2
  • Volum uttak fast fjell: Ca. 3 millioner m3. Tilsvarer cirka 8 millioner tonn med sprengt fjell
  • Estimerte byggekostnader: Ca. 2,7 milliard kroner
  • Estimert byggetid: Ca. 3-4 år

Siste nytt