Publisert: , Oppdatert:

Svær båt vil fylle fjordåpningen

I morgen vil det gjennomføres et spektakulært forsøk. To loser vil prøve å manøvrere et stort rørleggingsfartøy inn den smale åpningen til Rekefjord, sør for Egersund. Går testen bra, kan det gi nye kommersielle muligheter i området. 
 

BEGIVENHET: Det er en begivenhet når «Tideway Rollingstone» skal lirkes inn i Rekefjord. Båten er 32 meter bred, fjordåpningen bare 38.

Det er pukkverksbedriften Rekefjord Stone, Kystverket og rederiet Tideway som samarbeider om forsøket. 

- Dette er et utrolig spennende prosjekt. Hvis vi kan få større båter til kai enn de som kommer hit i dag, vil det åpne seg nye markeder for oss, sier driftssjef Tore Jonny Wollertsen i Rekefjord Stone AS. 


Spektakulært forsøk
I morgen vil det digre skipet «Tideway Rollingstone» bli manøvrert inn fjordmunningen med god hjelp av Kystverket og flere loser. Klaringen på hver side vil være på bare tre meter. Ifølge driftssjef Wollertsen skal det gå. Det viser testene som utført ved Ship Modelling & Simulation Centre AS (SMSC) sitt anlegg i Trondheim. 

Dagens regelverk sier at maksbredden på båter som i dag kan anløpe fjorden er 18 meter. ”Tideway Rollingstone” er 32 meter bred, og fjordåpningen 38. 

- Tre meter er ikke rare klaringen, men simuleringene som er foretatt, viser at det holder, forteller losoldermann Geir Eikeland. Vi har to loser som har gjennomført simulatortrening for forsøket, så vi er godt forberedt. Losen er Jarl Abrahamsen og Anders Andersen. Et forbehold for gjennomføringen av forsøket er vind og sjøgang. Vi kan ikke ta flere sjanser enn de fysiske begrensingene som allerede ligger der.

Fartøyet er utstyrt med DP2 (digital posisjonering) navigeringssystem, som gir høy grad av nøyaktighet for manøvrering.


Vil unngå omlasting
Den smale fjordåpningen har i alle år satt begrensninger for størrelsen på hva slags båter som kan legge til kai ved lastenalegget til Rekefjord Stone. Bedriften leverer stein til ulike byggeprosjekt langs kysten i Europa. Steinene er opptil 150 kilo tunge.

- Med dagens begrensninger betyr det at vi er avhengig av fordyrende omlastinger. Hvis forsøket med «Tideway Rollingstone» blir vellykket, vil vi kunne unngå å laste om. Det gir oss et stort fortrinn i konkurransen om leveransene. Dermed er anløpet av «Tideway Rollingstone» særdeles viktig for bedriften, sier driftssjef Wollertsen i Rekefjord Stone.  

Kystverket jobber sammen med næringer langs hele kysten for å optimalisere forhold knyttet til å sikre livskraftige kystsamfunn.

- Vi skal sørge for sikker seilas og også legge til rette for næringsutvikling, understreker losdirektør Erik Blom.
- Hvis morgendagens forsøk blir vellykket, vil dette fartøyet kunne frekventere Rekefjord i fremtiden. Da med dispensasjon fra regelverket fra gang til gang. Dette gir nye muligheter for næringsvirksomheten i området. Og det ønsker vi å bidra til.

- Dette er ikke bare spennende for oss rent markedsmessig, sier driftssjef i Rekefjord Stone Tore Jonny Wollertsen. Det er en begivenhet i seg selv når en så stor båt skal inn i en trang fjord.

Forsøket vil bli fulgt av TV2/Nyhetskanalen. 

Fakta

«TIDEWAY ROLLINGSTONE» 

▪ Nederlandsk rørleggingsfartøy 
▪ 14.310 DWT (dødvekttonn)
▪ Lengde: 139 meter
▪ Bredde: 32 meter
▪ Byggeår: 1979
▪ Dypgående: 5,2 meter
▪ Registrert fart (max /gjennomsnitt): 11,6 /11.1 knop

Siste nytt