Arendalsuka: Ny teknologi er viktig for effektivisering av sjøfarten
Seniorrådgiver i Kystverket, Trond Langemyr, var en av foredragsholderne på presseseminaret som samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen arrangerte under Arendalsuka i dag. Tema for seminaret var mellom anna digitalisering og ny teknologi innen samferdsel.

Langemyr hadde fokus på både sikkerhet og kompetanse i sitt foredrag. I følge seniorrådgiveren i Kystverket er ikke autonome skip, det vil si førerløse skip, en trussel mot konvensjonell skipsfart og gode sjøfolk.
Trond Langemyr la og vekt på at automatisering og digitaliseringen innenfor det maritime ikke er et mål i seg selv. – Det er et viktig verktøy for å nå nasjonale og internasjonale mål raskere, og forhåpentligvis også rimeligere, enn tidligere antatt. Dette gjelder både klimamål, effektiviseringsmål, transportsikkerhetsmål, godsoverføringsmål med mer, forteller Langemyr.
Norge er i dag verdensledende på området. Arbeidet med å beholde denne posisjonen innebærer et stort potensial for fremtidige arbeidsplasser og nasjonal verdiskapning. Men dette kommer ikke gratis og det er heller ikke uten en finansiell risiko.
Seniorrådgiveren i Kystverket poengterte at Kystverkets arbeid med digitalisering og bruk av ny teknologi ikke bare gjelder autonome skip og automatisering av havn.
– Gjennom SafeSeaNet pågår det et kontinuerlig arbeid med å forenkle rapporteringsregimet mellom skipsfarten og offentlige/private aktører. Gjennom arbeidet med e-navigasjon har Kystverket vært ledende i å legge til rette for digital, automatisk og sømløs utveksling av informasjon mellom skip og mellom skip og myndigheter, sier han.
– Med det høye antallet fritidsbåtulykker vi dessverre har sett i år, så ser vi at det også kan være et stort potensial i å utvikle e-navigasjonstjenester for fritidsbåtflåten, mener Langemyr. Dette er noe Kystverket ikke er alene om å mene, så det er stor sannsynlighet for at vi vil se et økt fokus på dette i årene som kommer.
Samferdselsminister Solvik-Olsen understreket hvor viktig det er for han å ha dialog med de underliggende enhetene i hans departement, da disse er spydspissene ut mot aktuelle aktører og på denne måten kan vi være mer fremoverlente.
Siste nytt
-
Flere kartleverandører tilbyr Kystverkets digitale seilingsruter
Navigatører som abonnerer på elektroniske sjøkart fra PRIMAR, får i denne tjenesten nå også tilgang til Kystverkets digitale referanseruter for navigasjon.
-
Millionavtale med Partnerplast
Kystverket har inngått avtale med Partnerplast om å få levert sjømerker av typen Dirigens.
-
Nå begynner arbeidet med Stad skipstunnel
Kystverket har nå mottatt oppdragsbrevet fra Samferdselsdepartementet, som i realiteten gir grønt lys til oppstart av forarbeidet for bygging av Stad skipstunnel.
-
Tryggere skipsfart i nordområdene
Tilbyr sjøfarende en rekke tjenester som er viktig for sikkerhet, fremkommelighet og miljø i Arktis.
-
Høring: Forskrift om Krigsnavigasjonstjenesten
Kystverket har på vegne av Samferdselsdepartementet sendt på høring utkast til forskrift om Kystverkets støtte til Forsvaret ved kriser og i krig (Krigsnavigasjonstjenesten ). Fristen for høringssvar er 14. mai
- Gå til nyhetsarkiv