Avgifter i 2020: Reduksjon i sikkerhetsavgiftene og økning i losavgiftene
Samferdselsdepartementet har fastsatt sektoravgiftene for 2020. Sikkerhetsavgiftene reduseres med 2,7 prosent i gjennomsnitt. Losings- og losberedskapsavgiften økes med to års lønns- og prisjustering på 4,3 prosent, mens farledsbevisavgiften økes med 2,3 prosent.
― De vedtatte avgiftene for 2020 gir for tredje året på rad en reduksjon i sikkerhetsavgiftene som finansierer driften av de fire sjøtrafikksentralene i Sør-Norge, sier sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen i Kystverket.
Sikkerhetsavgiften for bruk av sjøtrafikksentralen på Fedje reduseres med 7,7 prosent som følge av økt utskipning av olje fra Mongstad. For de tre andre sentralene er avgiften uendret.
For lostjenesten har losavgiftene vært lavere enn hva kostnadene skulle tilsi i 2019. Dette fordi lostjenesten har hatt en større økning i inntektene enn kostnadene de to siste årene. For å tilbakeføre opparbeidet overskudd, ble losings- og losberedskapsavgiftene ikke endret fra 2018 til 2019, noe som gav en reell reduksjon i avgiften i 2019. Utover i 2019 viste dette seg å ikke gi tilstrekkelig reduksjon i inntekten, noe som medførte av losberedskapsavgiften ble redusert med nær 40 prosent for perioden august-desember 2019. Denne reduksjonen hadde en verdi på 40 mill. kroner i mindre betalt avgift for skipsfarten.
I 2020 er det behov for å gjenopprette balansen mellom inntekter og kostnader i lostjenesten.
– Ved å justere losings- og losberedskapsavgiften med 4,3 prosent regulerer vi avgiftssatsene for lønns- og prisveksten for 2019 og 2020 i en omgang, sier Arve Dimmen.
I denne justeringen ligger også en effektiviseringsgevinst. Farledsbevisavgiften økes kun med 2,3 prosent. Dette tilsvarer forventet lønns- og prisvekst for 2020. Farledsbevisavgiften ble også regulert i 2019 (+2,1 prosent).
Fritaket i losberedskapsavgift for fartøy opp til 8.000 BT videreføres for å styrke nærskipsfartens rammebetingelser. Dette gir en statlig finansiering av lostjenesten på 86 mill. kroner pr år. I tillegg videreføres fritak i losberedskapsavgiften for fartøy med en score på 50 eller høyere på miljøskipsindeksen Environmental Ship Index (ESI).
De fastsatte avgiftssatsene tilsvarer de som Kystverket foreslo i en nylig gjennomført høring. Her mottok Kystverket 5 høringsuttalelser. Høringsinstansene forventer at Kystverket gjennomfører kostnadsreduserende tiltak, samtidig som de oppfordrer til en reduksjon i brukernes andel av finansieringen av Kystverkets tjenester for sjøtransporten.
Bestill årsavgift i SafeSeaNet
Årsavgiftene for 2020 ble tidlig i desember fakturert fartøy som har årsavgift i 4. kvartal 2019. Dersom det er flere fartøy som ønsker årsavgift for losberedskapsavgift eller sikkerhetsavgift, oppfordrer Kystverket disse til bestille årsavgiftene på SafeSeaNet så snart som mulig. Årsavgiftene faktureres kvartalsvis.
Siste nytt
-
Flere kartleverandører tilbyr Kystverkets digitale seilingsruter
Navigatører som abonnerer på elektroniske sjøkart fra PRIMAR, får i denne tjenesten nå også tilgang til Kystverkets digitale referanseruter for navigasjon.
-
Millionavtale med Partnerplast
Kystverket har inngått avtale med Partnerplast om å få levert sjømerker av typen Dirigens.
-
Nå begynner arbeidet med Stad skipstunnel
Kystverket har nå mottatt oppdragsbrevet fra Samferdselsdepartementet, som i realiteten gir grønt lys til oppstart av forarbeidet for bygging av Stad skipstunnel.
-
Tryggere skipsfart i nordområdene
Tilbyr sjøfarende en rekke tjenester som er viktig for sikkerhet, fremkommelighet og miljø i Arktis.
-
Høring: Forskrift om Krigsnavigasjonstjenesten
Kystverket har på vegne av Samferdselsdepartementet sendt på høring utkast til forskrift om Kystverkets støtte til Forsvaret ved kriser og i krig (Krigsnavigasjonstjenesten ). Fristen for høringssvar er 14. mai
- Gå til nyhetsarkiv