Effektiviserer terminalen med tilskudd fra Kystverket
Takka være et tilskudd på 20 millioner kroner fra Kystverket satser terminaloperatøren ASCO i Risavika på å redusere tidsbruken for lastebiler på terminalen med opptil 80 prosent og liggetiden for fartøyene ved kai med 20 prosent.

Gjennom tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner har Kystverket tildelt midler til flere spennende prosjekter som skal føre til redusert liggetid for skip og redusert tidsbruk for lastebiler i havn.
Mer effektiv logistikk og informasjonsdeling
Nylig deltok Samferdselsdepartementet, Kystverket og flere andre på en demonstrasjon av et nytt samhandlings- og logistikksystem hos ASCO i Risavika. Prosjektet skal etablere en digital infrastruktur på hele terminalen, noe som skal føre til mer effektiv logistikk, redusert tidsbruk for skip og lastebiler og ikke minst bedre samhandling med andre aktører i logistikkjeden for å oppnå bedre planlegging og ressursutnyttelse.
– Det er spennende å se teknologi bli implementert i godshåndtering på en terminal. Jeg mener det er på høy tid også denne delen av papirarbeid og manuelle registreringer blir erstattet med digitale operasjoner, og samtidig åpner dette for nye muligheter. Prosjektet hos ASCO er et godt eksempel på det, samtidig som at vi har forståelse for at det fortsatt vil ta noe tid å hente ut alle effektiviseringsgevinstene. Jeg både håper og tror vi bare har sett begynnelsen på også denne typen samhandling mellom de ulike aktørene i logistikkjeden, sier avdelingsdirektør i Kystverket Sven Martin Tønnessen.
Ett av fem prosjekt som fikk tilskudd
Prosjektet hos ASCO i Risavika var ett av fem prosjekter som i 2019 ble tildelt midler gjennom tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner. Tilskuddet til ASCO var den største tildelingen i 2019, med en tildeling på ca. 20 millioner kroner. Beregninger viser at den potensielle effektiviseringsgevinsten er på om lag 40 millioner kroner årlig.
Tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner ble lansert i 2019, og formålet med ordningen er å effektivisere logistikkjeden gjennom tiltak i havn. Tilskudd skal gå til investeringer som bidrar til å redusere liggetiden for fartøy i havn og/eller redusere tidsbruken for lastebiler i havn.
Relaterte tema
Siste nytt
-
Millionavtale med Partnerplast
Kystverket har inngått avtale med Partnerplast om å få levert sjømerker av typen Dirigens.
-
Sørger for isfri sjøvei
I år har vi en «isvinter». Det er 12 år siden sist. Vi sørger for at de mest trafikkerte sjøveiene er farbare. Alle små og store isbrytere er nå i sving.
-
760 000 tonn flyttet fra vei til sjø med tilskudd fra Kystverket
Siden 2017 har Kystverket gitt tilskudd til redere for å etablere nye sjøtransporttilbud som kan konkurrere med veitransport. Hittil har mer enn 760 000 tonn gods blitt flyttet over på sjøveien med ordningen. Nå åpner Kystverket for nye søknader.
-
Anbefaler nasjonalt maritimt responssenter
Sjøfartsdirektoratet og Kystverket har utarbeidet forslag til maritim strategi for digital sikkerhet. Etatene kommer med flere konkrete anbefalinger, inkludert etablering av nasjonalt responssenter.
-
Et tilbakeblikk på fiskerihavnene
Fiskerihavner langs kysten vår skifter nå eiere. Et nytt kapitel for en svært viktig del av kysthistorien.
- Gå til nyhetsarkiv