Mange hendelser – men færre utslipp
Plastpellets, råoljetanker i drift og fjerning av skipsvrak i Arktis. Her er rapporten om Kystverkets beredskapsår 2020.

Kystverket er forurensningsmyndighet ved akutt forurensning og ved fare for utslipp, både på land og i vann.
I 2020 fikk Kystverket 926 varsler om akutt eller fare for akutt forurensning. Av disse førte 621 til utslipp - 382 landbaserte hendelser og 239 sjøbaserte. Ikke alle varsler ender med utslipp, fordi situasjonen kommer under kontroll eller det settes inn tiltak som avverger forurensningen.
- Kystverket har over noen år hatt fokus på grunnstøtinger i hendelsesrapporten. Historisk er det grunnstøtinger som har medført de største utslippene fra skipsfarten, og siden 2013 har antallet grunnstøtinger gått nedover. I 2020 så vi en liten økning i antall grunnstøtinger, men utslippsvolumet har ikke økt. Det er ofte tilfeldigheter som avgjør om det blir et større utslipp når et fartøy grunnstøter, men Kystverket har de siste årene økt innsatsen innen forebyggende tiltak som bedre overvåkning av sjøtrafikken, fly- og satelittovervåking, farleitiltak, losplikt, farleisbevis og slepeberedskap. Disse tiltakene bidrar til å avverge ulykker, sier direktør for miljøberedskap Hans-Petter Mortensholm.
Oversikten over uønskede hendelser viser at antall hendelser har gått noe ned fra i fjor. Nedgangen som vises i tabellen knyttes ikke til en reell endring i antall hendelser. Den skyldes at en del hendelser med drivende skip håndteres og loggføres av trafikksentralen til Kystverket i Vardø, samt at innrapporteringen av lokale hendelser fra kommunale brannvesen er endret den siste perioden.
Statlig aksjon - rydding av plastpellets
En av sakene som fikk mye oppmerksomhet i 2020, var utslippet av plastpellets fra skipet Trans Carrier. I februar havnet 13,2 tonn plastpellets på havet etter at en container om bord ble ødelagt under overfarten mellom Rotterdam og Tananger. I mai ble det satt statlig aksjon, og frem til snøen kom ble det fjernet over 3,5 tonn med pellets. Kystverket ledet aksjonen, mens de interkommunale utvalgene mot akutt forurensning (IUA) har stått for befaringene. Oslofjorden friluftsråd har vært leid inn for å koordinere selve oppryddingen. Ryddeaksjonen vil fortsette våren 2021 der det er behov.
Dette er første gang Kystverket tar over og leder en aksjon som involverer utslipp av plast.
2020 ble også året da vraket etter tråleren Northguider ble fjernet. Tråleren gikk på grunn i Hinlopen på Svalbard i slutten av 2018, og planen var å tette skroget og slepe den til fastlandet i 2019. Dette lot seg ikke gjennomføre, da 2019 var den verste is-sommeren på Svalbard på over 30 år. I 2020 ble det bestemt at tråleren heller skulle kuttes opp, og restene ble fraktet til godkjente mottak i Norge og Nederland.
- Aksjonen var vellykket under svært krevende is- og klimaforhold, i tillegg til strenge Covid -19 restriksjoner. Operasjonen er en av de mest krevende og den nordligste (80 grader nord) som noen gang er gjennomført i verden, forteller Mortensholm.
Alltid på vakt
Kystverkets vaktlag for miljøberedskap er på vakt hele døgnet, hele året. Vi mottar og behandler omtrent 1000 - 1400 varsler og meldinger om akutt eller fare for akutt forurensning hvert år. Antakeligvis er det også en del hendelser som ikke blir innrapportert.
Kystverkets hendelsesrapport er et sammendrag av beredskapsvaktlagets arbeid gjennom året og viser statistikk for varsler og hendelser som er mottatt av vaktsentralen. I tillegg er noen utvalgte hendelser fra 2020 beskrevet nærmere. Rapporten inneholder også en beskrivelse av Kystverkets tilgjengelige ressurser og endringer av disse.
Rapporten kan lastes ned lenger ned på denne siden.
For mer informasjon, ta kontakt med kommunikasjonsrådgiver Kristin Ballantine-Marthinsen på kristin.ballantine-marthinsen@kystverket.no eller 984 63 368.
Relaterte dokumenter
Siste nytt
-
Nå kan fartøy forhåndsmelde seilasen digitalt til sjøtrafikksentralene i SafeSeaNet
Dermed kan fartøy før ankomst til eller avgang i tjenesteområdet sende inn søknad om å bruke tjenesteområdet til sjøtrafikksentralene gjennom SafeSeaNet. For fartøy med større lengde enn 100 meter eller for fartøy med farlig eller forurensende last er det et krav om at slik søknad skal sendes inn minst en time før avgang.
-
Få søknadsveiledning – spar tid og arbeid
I mai er det søknadsfrist for både tilskuddsordningen for godsoverføring og tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner. Kystverket tilbyr veiledningsmøter i forkant av søknadsfristen, slik at potensielle søkere får forbedret søknadene sine.
-
Øvelse Arctic Guardian – landene i Arktisk råd samarbeider om søk og redning og miljøberedskap
Kystverket, Hovedredningssentralen og Kystvakten deltar 12.-14. april på den internasjonale beredskapsøvelsen Arctic Guardian 2021.
-
Høring om endringer i sjøtrafikkforskriften
På vegne av Samferdselsdepartementet sender Kystverket på høring forslag til endringer i sjøtrafikkforskriften. Endringene skal tre i kraft 1. juni 2021 og inkluderer endringer i rutetiltakene i norsk økonomisk sone og etablering av Kinn tjenesteområde med tilhørende seilingsregler.
-
Den statlige aksjonen er avsluttet
Det havarerte skipet er nå trygt i havn i Ålesund, og den statlige aksjonen ble avsluttet kl 1700.
- Gå til nyhetsarkiv