Norge signerer fersk IALA-konvensjon
Som femte land i verden signerer Norge konvensjonen som endrer den viktige organisasjonen IALAs status til mellomstatlig internasjonal organisasjon, på lik linje med IMO og IHO. Endringen skal sikre at IALA kan bidra for fullt i det viktige arbeidet med internasjonal standardisering til beste for skipsfarten.

- Dette viser Norges og Kystverkets vilje til å delta internasjonalt for å ivareta sjøsikkerheten og ta sitt ansvar som sjøfartsnasjon og viktig kyststat, kommenterer direktør for navigasjonsteknologi og maritime tjenester, Arve Dimmen, i Kystverket.
I 10 år har IALA (Organization for Marine Aids to Navigation) jobbet mot å endre sin internasjonale status fra en assosiasjon under fransk rett til å bli en mellomstatlig internasjonal organisasjon på linje med sine maritime søsterorganisasjoner IMO (International Maritime Organisation) og IHO International Hydrographic Organization).
IALA er en av de viktigste internasjonal organisasjonene Kystverket deltar i. Der lages internasjonale standarder for maritime tjenester og maritim infrastruktur. Selv om IALA nå endrer status vil det fortsatt være internasjonale standarder som utvikles i IALA. Bindende internasjonale regler er det IMO som gir.
- Kystverket har fulgt denne prosessen tett i mange år og det er veldig gledelig å se arbeidet bære frukter. De siste årene, i innspurten mot en ny IALA-konvensjon, har vi deltatt på fire diplomatiske konferanser sammen med Samferdselsdepartementet og Utenriksdepartementet, sier Dimmen.
- Gjennom tett og godt samarbeid med våre flinke kolleger i departementene har vi dermed blitt det femte landet som signerer, etter at konvensjonen ble åpnet for signatur den 27. januar 2021 i Paris.
Oda Helen Sletnes, Norges ambassadør i Frankrike, signerte den nye IALA-konvensjonen på Norges vegne.
Fakta
IALA - International Association of Lighthouse Authorities)
er en internasjonal, ikke-statlig, teknisk organisasjon som arbeider for å harmonisere maritime tjenester og maritim infrastruktur og utvikle internasjonale retningslinjer og standarder.
Organisasjonen gir ansvarlige myndigheter, produsenter og konsulenter innen maritime tjenester og infrastruktur mulighet til å utveksle erfaringer og resultat innen sine fagområder.
Norge har vært medlem siden 1957.
IALA har sitt sete i Paris, Frankrike.
Siste nytt
-
Nye regler om fartsgrenser på sjøen
Alle båtførere må være forsiktige og tilpasse farten etter forholdene. I tillegg kan man ikke ha høyere fart enn fem knop innenfor 50 meter fra steder hvor folk bader eller − fra bademerkebøyer. Disse reglene gjelder i tillegg til lokale fartsgrenser.
-
Kystverket overtar SOMMs ansvar innen oljevern
Endringene trer i kraft 1. januar 2022.
-
Nå kan fartøy forhåndsmelde seilasen digitalt til sjøtrafikksentralene i SafeSeaNet
Dermed kan fartøy før ankomst til eller avgang i tjenesteområdet sende inn søknad om å bruke tjenesteområdet til sjøtrafikksentralene gjennom SafeSeaNet. For fartøy med større lengde enn 100 meter eller for fartøy med farlig eller forurensende last er det et krav om at slik søknad skal sendes inn minst en time før avgang.
-
Få søknadsveiledning – spar tid og arbeid
I mai er det søknadsfrist for både tilskuddsordningen for godsoverføring og tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner. Kystverket tilbyr veiledningsmøter i forkant av søknadsfristen, slik at potensielle søkere får forbedret søknadene sine.
-
Øvelse Arctic Guardian – landene i Arktisk råd samarbeider om søk og redning og miljøberedskap
Kystverket, Hovedredningssentralen og Kystvakten deltar 12.-14. april på den internasjonale beredskapsøvelsen Arctic Guardian 2021.
- Gå til nyhetsarkiv