Fakta om e-navigasjon
Digitalisering av maritim informasjon
- e-navigasjon er en global strategi utviklet i regi av FNs sjøfartsorganisasjon IMO for å legge til rette for digital, automatisk og sømløs utveksling av informasjon mellom skip og mellom skip og myndigheter.
Formål
- Styrket navigasjonssikkerhet om bord.
- Økt effektivitet innen sjøtransport.
- Videreutvikling av et globalt, bærekraftig maritimt transportsystem.
Nytteverdi
- Smartere, enklere og mer effektiv kommunikasjon
- Forenklet administrativt arbeid om bord i skip og hos maritime myndigheter.
- Tidsbesparelser og økt effektivitet gjennom forenklet digital tilgang på informasjon.
- Økt brukervennlighet og kunnskap om maritimt utstyr og systemer.
- Styrket situasjonsforståelse og navigasjonssikkerhet.
- Mindre byråkrati.
- Redusert ulykkesrisiko
e-navigasjon i Norge
- Ulike miljøer innen maritim privat og offentlig sektor samarbeider for å utvikle teoretiske e-navigasjonskonsepter til praktiske og innovative løsninger.
- På myndighetssiden legger Kystverket og Sjøfartsdirektoratet til rette for praktisk utvikling av nasjonal e-navigasjon.
- e-navigasjon er et viktig fokusområde i Kystverkets arbeid med å imøtekomme fremtidens utfordringer innen sjøtransport.
- For Kystverket kan e-navigasjon på sikt være et viktig grunnlag i arbeidet med å digitalisere navigasjonsvarsler, farvannshindringer, farvannsreguleringer og farvannsveiledninger og informasjon om vær, bølger og strømforhold.
IMOs rolle
- FNs sjøfartsorganisasjon IMO koordinerer den internasjonale reguleringen av e-navigasjon.
- IMOs strategiske implementeringsplan gir et rammeverk og veikart for hvordan nasjonale myndigheter, maritim industri og organisasjoner nasjonalt og internasjonalt kan videreutvikle praktiske e-navigasjonsløsninger.
- I 2014 godkjente IMO en strategisk implementeringsplan for e-navigasjon, som legger opp til at fem definerte e-navigasjonsløsninger skal innføres globalt i perioden 2016 til 2019:
-
Forbedret, harmonisert og brukervennlig brodesign.
-
Standardisert og automatisk skipsrapportering.
-
Forbedret pålitelighet, fleksibilitet og integritet av broutstyr og navigasjonsinformasjon.
-
Integrering og presentasjon av tilgjengelig informasjon i grafiske skjermer som mottas via kommunikasjonsutstyr.
-
Forbedret kommunikasjon av landbaserte sjøtrafikksentraltjenester (Maritime Service Portfolio).
-
Eksternal links
Latest news
-
Contact information for transition of sector lights to IALA Standard
Below you will find contact information to persons who can answer questions on the transition of sector lights to IALA standards.
-
40 Years Since the Bravo Blow Out – what has been done since then?
Many people remember the uncontrolled blow out at the “Bravo” platform in the North Sea in 1977. Some people also remember the hero of the moment, Red Adair, flown in to stop the spill. For those of us who work with emergency preparedness for oil recovery operations, the Bravo accident marks the beginning of the strengthening and development of Norwegian emergency preparedness for oil recovery operations.
- Go to archive