Norge først ute med selvgående skip
Verdens første elektriske, selvkjørende containerskip skal nå bygges av Yara i samarbeid med Kongsberg Maritime. På Innovasjonskonferansen 7. september fikk deltakere høre mer om pioneerskipet «Yara Birkeland» som planlegger sin første seilas allerede i 2018.

Når Yara og Kongsberg Gruppen i mai offentliggjorde sine planer om å bygge verdens første selvkjørende og utslippsfrie containerskip, eksploderte medieoppmerksomheten rundt prosjektet. Peter Due i Kongsberg Gruppen skal lede prosjektet «Yara Birkeland». Han forteller at han i flere uker har turnert rundt i verden for å holde foredrag om prosjektet.
– Kongsberg Gruppen har aldri opplevd lignende interesse og engasjement før. Det er skrevet over 130 000 artikler om prosjektet i verdensdekkende media med ett nedslagsfelt på mer enn 600 millioner mennesker. Det betyr at rundt 15 prosent av verdensbefolkningen er blitt eksponert for prosjektet. Mange følger det som skjer i Norge nå med stor interesse, sier prosjektleder Peter Due i Kongsberg Maritime.
Due forteller at flere av de største internasjonale tv-kanalene ønsker å komme til Norge for å lage reportasjer om prosjektet, deriblant CNN, BCC og Discovery. Han påpeker at prosjektet ikke bare er viktig for Kongsberg Gruppen, men også for hele den norske maritime klyngen.
– Befester Norges posisjon
Kongsberg Gruppen er ansvarlig for å utvikle og levere all nøkkelteknologi om bord på «Yara Birkeland», inkludert kontrollsystemer, sensorer og nødvendig integrasjon for fjernstyrt og autonom operasjon, i tillegg til elektrisk fremdrift, batteri og styringssystemer. Som et ledende teknologiselskap leverer allerede Kongsberg Gruppen integrerte kontroll- og overvåkingssystemer med teknologi for fjerndrift og autonome operasjoner.
– Det at et norsk selskap som Kongsberg Gruppen fikk tildelt kontrakten betyr at Norge vil ligge i front på utviklingen av denne type teknologi. Vi har over 2000 norske underleverandører, og en rekke samarbeidspartnere i Norge som vil kunne bidra i arbeidet. Prosjektet vil derfor være med på å befeste Norges posisjon som ledende sjøfartsnasjon, sier Due, som også legger til at samarbeidet med myndigheter er viktig forutsetning for et vellykket prosjektet.
– Det finnes i dag ingen regelverk som omhandler autonome skip. I en tidlig fase har vi derfor etablert et godt samarbeid og er jevnlig i kontakt med både Kystverket og Sjøfartsdirektoratet for å oppdatere regelverket, noe som er en forutsetning for å kunne lykkes med «Yara Birkeland», sier Due.
Banebrytende for sjøtransport
Yaras nye fartøy vil redusere NOx- og CO2-utslipp og samtidig forbedre veisikkerheten ved å fjerne opp mot 40.000 lastebilfrakter i året fra veiene i befolkede og urbane strøk.
– Autonomi er ikke nytt for Kongsberg. Vi har jobbet med dette i 40 år, men det er først nå teknologien er tilgjengelig i stor skala og samfunnet er modent til å ta i bruk autonome skip, sier Due.
Ifølge Yara vil fartøyet være bemannet under oppstarten, og deretter bevege seg videre til fjerndrift i 2019. Førerløse operasjoner er planlagt fra 2020. Det nye nullutslippsfartøyet er banebrytende og vil endre måten man utfører internasjonal maritim transport og et viktig bidrag til at verden klarer å møte FNs bærekraftsmål.
Latest news
-
40 Years Since the Bravo Blow Out – what has been done since then?
Many people remember the uncontrolled blow out at the “Bravo” platform in the North Sea in 1977. Some people also remember the hero of the moment, Red Adair, flown in to stop the spill. For those of us who work with emergency preparedness for oil recovery operations, the Bravo accident marks the beginning of the strengthening and development of Norwegian emergency preparedness for oil recovery operations.
- Go to archive