Nytt forsøk på å fjerne havarert tråler
Tråleren som havarerte i isen i Hinlopenstredet ved Svalbard skal fjernes. Melding om midlertidig ferdselsforbud i området kommer som følge av dette.

Det har aldri tidligere vært gjennomført vrakfjerning så langt nord. Fjorårets forsøk måtte avbrytes på grunn av uvanlig vanskelige vær- og isforhold.
Tråleren som gikk på grunn 28 desember 2018 ble etter kort tid tømt for diesel, oljeprodukter, trål, elektronikk. Vraket utgjør derfor liten fare for akutt miljøforurensning av betydning. Det ligger imidlertid i et vernet område og vil over tid kunne brytes ned. Ut fra de høye miljøkrav norske myndigheter har satt for Svalbard er det derfor viktig at vraket fjernes slik at området ikke forsøples. Kystverket har med bakgrunn i Svalbardmiljøloven pålagt rederiet å hindre miljøskade og fjerne vraket.
Første vrakfjerning så langt nord
Fjerningsforsøket i fjor måtte utsettes og senere avbrytes på grunn av uvanlig vanskelige is- og værforhold. Metoden som var valgt (oppretting, tetting og deretter slep til fastlandet) trengte lengre sammenhengende arbeidsperioder for å lykkes. En ny metode som er mer væruavhengig er nå valgt.
Tråleren skal deles opp i mindre deler (ca. 50 deler a 5 tonn) som løftes over på en lekter for så å fraktes bort. Metoden krever ikke lengre sammenhengende godværsperioder. Det vil også være mindre tidkrevende å stoppe operasjonen og starte opp igjen når is- og værforhold endres.
Fra og med 22. juli 2020 og til 30. september 2020 er det forbudt å ferdes i deler av Hinlopenstredet, innenfor et sjøområde avgrenset av strandlinjen ved Sparreneset og rette linjer mellom følgende posisjoner:
1) 79° 54,29′ N, 18° 04,54′ Ø
2) 79° 54,38′ N, 17° 58,82′ Ø
3) 79° 53,05′ N, 18° 00,34′ Ø
4) 79° 53,60′ N, 18° 06,37′ Ø
Se relaterte dokumenter for hele forskriften om midlertidig ferdselsforbud.
Stor operasjon
Oppdragsgiver er reders forsikringsselskap Gard. Bergingsselskapet SMIT Salvage har igjen fått oppdraget og vil dra nytte av erfaringer de fikk i 2019 sesongen. Det er mange fartøy involvert. To lektere, slepefartøy til disse, ankerhåndteringsfartøy og fartøy som skal kunne holde mindre ismengder borte fra arbeidsområdet. Dessuten vil det tidligere forskningsskipet Lance delta. Arbeidet starter opp denne uken og er planlagt å foregå til rundt midten av september.
Kystverket har i samarbeid med Sysselmannen gått nøye gjennom planen og satt miljøkrav som skal minimere miljøpåvirkningen av aksjonen. Vi vil sammen følge operasjonen nøye, få daglige rapporter om framdriften og se til at krav følges opp. Isforholdene i området har så langt vært vanskelige, men de har den siste uka bedret seg mye. Det er nå nesten isfritt ved havaristen, men mye drivis både nord og sør for Hinlopenstredet. Det kan skape utfordringer for framdriften i arbeidet.
Kontaktperson Kystverket:
Rune Bergstrøm 47 46 21 53
Related documents
Latest news
-
A New Proposal for Revised Maritime Traffic Regulations
On behalf of the Ministry of Transport the Norwegian Coastal Administration (NCA) have prepared a proposal for revised Maritime Traffic Regulations.
-
Eemslift Hendrika is secured – wil be towed to safe harbour
A lot happened during some hectic hours last night, Wednesday 7th of April. First, the Norwegian Coastal Administration mobilized according to their contingency plan against acute pollution, salvage crews managed to get on board the drifting vessel Eemslift Hendrika and managed to connect it to the two tugboats, and the vessel is now being towed to harbour in Ålesund.
-
New regulation on Svalbard
On 12 March 2021, the Norwegian Ministry of Transport and Communications laid down a new regulation on ports and fairways on Svalbard. From the same date two other regulations were repealed.
-
New maritime traffic regulations from April 1st.
The Norwegian Ministry of Transport and Communications has laid down a new maritime traffic regulation. This will enter into force on 1 of April and will replace the current regulations. The new maritime traffic regulations are largely a continuation of existing regulations, but with some important changes.
-
Chart providers offer digital sailing routes to Norwegian ports
Mariners, who subscribe to electronic charts from PRIMAR, now also get access to the Norwegian Coastal Administration's digital reference routes for navigation in PRIMAR’s chart service.
- Go to archive