Utvidelsen av ansvarsområdet
Frem til 2021 forvaltet avdelingen hovedsakelig to regelverk:
- EU Forordning 725/2004 (ISPS-koden): Grunnmuren i internasjonal skips- og havnesikring.
- EU Direktiv 2005/65 (Havnesikringsdirektivet): Utvider ISPS til hele havneområdet.
Siden den gang har ansvaret vokst kraftig:
- EU Direktiv 2001/96 (BLU-CODE): Forskrift om sikker lasting og lossing av bulkskip ble lagt til i 2023 for å styrke sikker last- og losseoperasjoner.
- Maritimt sektor-responsmiljø (SRM): Etablert i 2024 som nasjonal responskapasitet for digitale hendelser i maritim sektor. Oppgaven løses i tett samarbeid med Sjøfartsdirektoratet og vår CERT (Computer Emergency Response Team) NORMA Cyber.
- Havneberedskapsforskriften (2024): Skal styrke havnenes beredskap og sikre Forsvaret og allierte tilgang til havner av særlig forsvarsmessig betydning i krise og krig.
- Sikkerhetsloven (2024): Gjelder for kommunale havner med skjermingsverdig funksjon. Disse må gjennomføre risikovurderinger, etablere sikkerhetstiltak og innføre styringssystem for sikkerhet.
- EU Direktiv 2016/1148 (NIS1 – Digitalsikkerhetsforskriften): Trer i kraft 1. oktober 2025. Pålegger havner å etablere styringssystemer for digital sikkerhet, hendelseshåndtering og krav til leverandørkjeden.
For BLU-CODE, Havneberedskapsforskriften og sikkerhetsloven har vi ansatt dedikert personell.
Et speilbilde av en ny tid
Utvidelsen reflekterer en ny sikkerhetspolitisk virkelighet:
- Trusselbildet er mer sammensatt – med digitale angrep, fremmede staters etterretning og aktivisme som like reelle utfordringer som fysisk adgangskontroll.
- EU og norske myndigheter har utvidet regelverket for å favne hele risikobildet – fra fysisk sikkerhet under ISPS og havnesikringsdirektivet, via cybersikkerhet under digitalsikkerhetsforskriften og SRM-oppdraget, til nasjonal sikkerhet under sikkerhetsloven.
- Havnene må forstå sikkerhet bredere enn før – som en integrert del av drift, logistikk og samfunnssikkerhet.
Krever mer samspill
For Kystverkets avdelingen for maritim sikring innebærer dette:
- Et mer komplekst og sektorovergripende ansvar.
- Nært samarbeid med blant annet NSM, PST, politiet, Tollvesenet og Næringslivets sikkerhetsråd.
- Tett dialog med havner, rederier og private aktører for å omsette regelverket i praktiske tiltak.
Veien videre
Overgangen fra to til seks forskrifter på kort tid viser at maritim sikkerhet i dag må forstås i et bredt totalforsvarsperspektiv. Avdelingen for maritim sikring skal være både regelverksforvalter, pådriver og partner for næringslivet – og bidra til at norske havner er trygge, kraftige og i stand til å håndtere trusler i en stadig mer uforutsigbar verden.
For å møte det nye ansvaret tilpasser avdelingen seg nå gjennom ny organisering, nye arbeidsmetoder og økt digitalisering av tjenester.