Hvordan sørger vi for god sikkerhet i norske havner? Alle havner som tar imot skip som går i internasjonal fart er pålagt å ha en sikringsrisikoanalyse og en sikringsplan. Sikringsrisikoanalyse må utarbeides av en godkjent sikringsvirksomhet – en såkalt RSO. Rundt 600 norske havneanlegg er omfatta av regelverket.
Hva betyr det nye verktøyet det for havnene?
Alle havneanlegg som mottar skip i internasjonal fart må ha en gyldig sikringsrisikoanalyse (PFSA) og en tilhørende sikringsplan (PFSP). Med det nye verktøyet blir analyseprosessen mer effektiv og standardisert:
- Raskere behandling: Mer strukturert analyser gjør at Kystverkets saksbehandlere bruker kortere tid, noe som gir havnene raskere svar på søknader.
- Bedre kvalitet: Regelstyring og automatisering sikrer at viktige data ikke overses, og at analysene er tilpasset et stadig mer komplekst trusselbilde.
- Enklere oppfølging: Havnene får rapporter som er ryddige, relevante og lettere å bruke i den daglige sikkerhetsstyringen.
- Færre feil og avvik: Standardisering bidrar til færre mangler i analyserapportene – og dermed mindre risiko for forsinkelser i godkjenning.
Løpende forbedring
Verktøyet ble i første omgang lansert for mindre og enkle havneanlegg, og er allerede tatt i bruk av de godkjente sikringsvirksomhetene (RSO). Tilbakemeldingene så langt viser at løsningen gjør analysearbeidet mer oversiktlig, samtidig som dialogen med Kystverket blir enklere.
– Vi har hatt tett dialog med brukerne helt fra start, og gjort raske justeringer etter behov. Vi har nettopp avsluttet en bred evaluering sammen med RSO’ene og sikringsledere. Konklusjon er at vi er der vi ønsker og effekten er som forventet, forteller Richard Utne, avdelingsleder for maritim sikring i Kystverket.
Neste steg: Større og mer komplekse havner
I neste versjon skal løsningen utvides til å håndtere større havneanlegg, som godshavner, forsyningsbaser og industrihavner. Da vil også integrasjon med offentlige datakilder forenkle kartleggingen ytterligere, og det skal utvikles bedre støtte for analyser av IKT- og OT-systemer.
Del av en større digital transformasjon
Digital sikringsrisikoanalyse (PFSA) er første steg i en bred digital transformasjon av maritim sikring. Målet er å gå fra analoge prosesser til sanntids dataflyt, bedre prosess-støtte og tettere samhandling mellom Kystverket og næringen.
For havnene betyr det kortere ventetid, enklere prosesser og mer målrettede sikringstiltak – tilpasset et trusselbilde i rask endring.
Les mer:
Hva er maritim sikring? | Kystverket - tar ansvar for sjøveien