Hopp direkte til innhold

Riksrevisjonen påpeker svakheter – tiltak allerede i gang

Riksrevisjonens undersøkelse av sikring av havner viser at myndighetene mangler oversikt over hvilke havner som har kritisk betydning for samfunnssikkerheten, og at det ikke finnes tilstrekkelige planer for alternative forsyningslinjer dersom sentrale havner settes ut av spill. Rapporten peker også på svakheter i cybersikkerhet, oppfølging av risikovurderinger og manglende samordning mellom sikkerhetsloven og det maritime sikringsregelverket.

Kystverket tar Riksrevisjonens vurderinger på alvor. Flere av de påpekte forholdene er allerede under oppfølging – særlig gjennom digitalisering av tjenester som skal gi bedre oversikt og mer effektiv håndtering. 

Tiltak allerede i gang 

Kystverket har på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet startet en omfattende verdikartlegging av norske havner for å identifisere hvilke som har særlig betydning for samfunnssikkerheten. Arbeidet er ressurskrevende, men høyt prioritert. 

Samtidig har en ny havneberedskapsforskrift trådt i kraft. Den stiller krav om beredskapsplaner i havner av særlig forsvarsmessig betydning og styrker evnen til å støtte Forsvaret og allierte forsterkninger i krise og krig. Forskriften er nå under operasjonalisering. 

Cybersikkerheten får også økt oppmerksomhet. I 2024 ble et eget responsmiljø for maritim sektor etablert – Maritim SRM - i tett samarbeid med Sjøfartsdirektoratet og NORMA Cyber (nasjonal CERT). Dette skal styrke veiledning, varsling og håndtering av digitale hendelser i havnene.  

Bedre samordning 

Et sentralt funn i Riksrevisjonens rapport er behovet for bedre samspill mellom sikkerhetsloven og det maritime sikringsregelverket. Departementet har allerede tatt initiativ til å samordne oppfølgingen for å sikre mer effektiv praktisering og helhetlig tilsyn. Regelverkene har ulike formål, men sett i sammenheng gir de sterkere sikring. Dette er et arbeid som nå prioriteres. 

Viktig del av totalforsvaret 

Riksrevisjonens undersøkelse understreker hvor avgjørende arbeidet med maritim sikring er. Havner er kritiske både for transport av mat, drivstoff og andre forsyninger – og for militær mobilitet i krise og krig. Regjeringen har derfor gitt Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) i oppdrag å utrede konsekvensene av store forstyrrelser i verdikjedene, inkludert hvordan man kan sikre tilgang på kritiske varer dersom enkelthavner rammes. Vi står i en alvorlig sikkerhetspolitisk situasjon. Velfungerende og sikre havner er en sentral del av Norges totalforsvar. Riksrevisjonens rapport gir oss nyttig drahjelp til å styrke dette arbeidet ytterligere. 

Til toppen