Hopp direkte til innhold

Ukraina-konflikten

Norge har innført sanksjoner mot Russland som en følge av invasjonen av Ukraina. Det er forbud mot havneanløp for russiske fartøy og fartøy registrert i RMRS. Russiske fiskefartøy kan likevel gjennomføre korte anløp til angitte kaier i Tromsø, Kirkenes og Båtsfjord. Den sikkerhetspolitiske situasjonen gjør at PST har uttrykt at etterretningstrusselen i Norge nå er høyere enn før invasjonen.

  • Vil SafeSeaNet gi hjelp til å identifisere russiske fartøy som er sanksjonert?

    Kystverket har etablert en løsning som sender varsel til anløpshavnen dersom et fartøy registrert i det russiske skipsregisteret (RMRS) eller med russisk flagg eller som hadde russisk flagg før 24. februar, melder ankomst til en norsk havn. Varselet sendes som en e-post til havnen og havnens PFSO.

    Varselet sendes ut automatisk fra SafeSeaNet og må ansees som en informasjonsmelding. Det kan være feil i dataene. Havnen må derfor på selvstendig grunnlag avgjøre om fartøyet er omfattet av sanksjonene eller ikke.

  • Kan enkelthavner nekte anløp fra russiske fartøy som ikke er sanksjonert?

    Eiere og operatører av norske havner har i utgangspunktet plikt til å motta fartøy så langt kapasiteten i havnen tillater det. Dette følger av havne- og farvannsloven § 27. Mottaksplikten er ikke ment å begrense eierens eller operatørens anledning til å selv bestemme hvilket omfang havnevirksomheten skal ha.

    Intensjonen med bestemmelsen er å sikre at sjøtransporten gis tilgang til den havneinfrastrukturen som havneeier faktisk har gjort tilgjengelig for alminnelig trafikk, eventuelt den type trafikk som havnen har besluttet å ta imot ved vedkommende havneavsnitt.

    Det følger av § 27 at havnene kan avvise fartøy dersom mottak av fartøy fører til risiko for miljøet eller sikkerheten. Avvisning av fartøy på grunn av risiko for miljøet er tillatt dersom det er en aktuell og sannsynlig miljøtrussel. Med begrepet "sikkerhet" siktes det til den fysiske sikkerheten i selve havnen.

    Anløp kan nektes dersom anløpet fører til fare for skade på havnens infrastruktur eller personer som oppholder seg i havnen. Sikkerhetspolitiske vurderinger faller utenfor begrepet "sikkerhet" i § 27, se uttalelse fra Samferdselsdepartementet. Slike vurderinger foretas av Forsvarsdepartementet, og ikke den enkelte havn.

    For fartøy som er sanksjonert, suspenderes naturligvis havnenes plikt til å motta slike fartøy.

  • Hvordan håndteres los- og farledsbevisordningen?

    Gjeldende sanksjoner mot Russland påvirker i utgangspunktet ikke los- eller farledsbevisordningen. Lospliktige fartøy kan som før benytte russiske og andre utenlandske navigatører med gyldig farledsbevis til å oppfylle losplikten.

    Russiske fartøy som har lovlig anløp kan også bestille los som normalt.

    Losplikt er et tiltak for å hindre navigasjonsulykker på kysten. Kystverket krever gjennom den at fartøy enten seiler med los eller bruker farledsbevis. Farledsbevis utstedes til navigatører som kan dokumentere tilstrekkelig antall seilaser innaskjærs på norskekysten og som har avlagt en praktisk prøve om bord på fartøyet, enten med los som sensor eller med en assessor. Det er imidlertid kun fartøy på mer enn 70 meter (50m for passasjerfartøy/fartøy med farlig last) som må bruke los eller farledsbevis. Fartøy under 70m seiler verken med los eller farledsbevis.

  • Hvilke forhold skal norske havner og fartøyer være oppmerksomme på?

    PST vurderer trusselbildet fortløpende og følger situasjonen tett. Det er verdt å merke seg at den nasjonale trusselvurderingen peker på Russland som en kjent trusselaktør i Norge, slik at den generelle trusselen om blant annet cyberangrep står ved lag. Det oppfordres samtidig til økt årvåkenhet.

    Ved spørsmål eller ønske om å rapportere kontakt PST.

  • Kontaktpunkt i Kystverket

    Spørsmål om russiske fartøy som er omfattet av sanksjonene, og som er på vei til Norge, kan rettes til kontakte Vardø sjøtrafikksentral på
    tlf 78989898 eller
    e-post: nor.vts@kystverket.no

    De vil kunne bistå med informasjon om fartøyet og ev. bistå med videreformidling av spørsmål.

  • Nyttige lenker for informasjon

Til toppen