Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) ber Kystverket svare ut dette innen 15. juni.
Videre ber departementet Kystverket om å avvente en mulig anbudsutlysing på hovedentreprisen inntil Stortinget har behandlet en ny sak om Stad skipstunnel.
Dette kommer fram i et supplerende tildelingsbrev for Statsbudsjettet 2023, som Kystverket mottok fra NFD 23. mai.
Må opp i Stortinget på nytt
I tildelingsbrevet står det blant annet at:
Kystverkets oppdaterte analyse, med en kostnadsramme (P85) på 7 132 mill. kroner og en styringsramme (P50) på 5 652 mill. kroner, innebærer at forutsetningene for Stortingets vedtak om igangsetting av investeringsprosjektet Stad skipstunnel ikke lenger er til stede. Saken må dermed forelegges Stortinget på nytt, med en eventuell justering av kostnads- og styringsrammen.
– Med bakgrunn i det som kom fram i forbindelse med forslaget til revidert nasjonalbudsjett tidligere i mai, er bestillingen som forventet. Vi jobber med reduksjon av kostnader og usikkerheter, og skal svare ut dette innen fristen 15. juni, sier prosjektleder for Stad skipstunnel, Terje Skjeppestad.
Et par saker vedrørende innløsning av eiendommer evalueres, samtidig fortsetter Kystverket sitt arbeid med prosjektet. Det blir ingen riving av hus og bygninger før Stortinget har tatt stilling til en oppdatert kostnads- og styringsramme for prosjektet.
Jobber for å redusere risiko
– Vi jobber videre med forberedende arbeider. I dette ligger det allerede en betydelig innsats for å redusere risiko- og usikkerhet, og dermed trolig kostnader i prosjektet. Blant annet er vi i ferd med å sluttføre et dimensjoneringsprosjekt sammen med SINTEF, som går på å analysere og dimensjonere entringskonstruksjoner og fenderkonsept til skipstunnelen. I sommer skal vi dessuten gjennomføre en ny runde med kjerneboring, for å ha bedre kontroll på fjellkvalitet og grunnforhold, som er et annet sentralt risiko- og usikkerhetselement i prosjektet, sier Terje Skjeppestad.
Samtidig fortsetter det omfattende reguleringsarbeidet for tunnelområder, nye industriområder og andre mottakere av steinmasser.
– Målet er fortsatt å være klar til å gå ut på anbud for å finne en hovedentreprenør som kan drive/bygge skipstunnelen, etter at Stortinget har tatt stilling til en oppdatert kostnads- og styringsramme, sier Skjeppestad.