Sektoravgiftene som består av losavgifter og sikkerhetsavgifter brukes til drift og investering i losordningen og sjøtrafikksentraltjenestene i Sør-Norge. Brukerne finansierer den største delen av kostnadene. Tjenestene bidrar til økt sjøsikkerhet og fremkommelighet.
Resultatet for både losordningen og sjøtrafikksentraltjenesten ligger an til å bli litt bedre enn budsjett i 2025. Avgiftssatsene ble på bakgrunn av et resultat som budsjettert foreslått justert for forventet lønns- og prisvekst i 2026, med ett unntak.
Losavgiftene øker med 4,6 prosent. Økningen er større enn forventet vektet lønns- og prisvekst i 2026 på 3,3 prosent. Den ekstra økningen på 1,3 prosentpoeng er for å finansiere bygging av ny losstasjon i Lødingen. Dagens losstasjon er i dårlig forfatning og er stengt.
Sikkerhetsavgiftene øker i gjennomsnitt med vektet lønns- og prisvekst for tjenesten i 2026 på 3,5 prosent. Dekningsområdene har hver sin avgift i dag, og endringen varierer som følger; Kvitsøy - generell trafikk (ingen endring), Fedje (+2,3 prosent), Brevik (+3,5 prosent), Horten (+5,5 prosent) og Kvitsøy – tankskip til Kårstø (+11,1 prosent).
Staten viderefører finansieringen av fritak i losberedskapsavgiften for fartøy opptil 8.000 bruttotonn (BT). Finansieringen er på 99,8 millioner kroner i 2026.
Rabatt i losberedskapsavgiften og sikkerhetsavgiftene for fartøy med høy score på Environmental Ship Index (ESI) videreføres uendret til 2026.
Årsavgifter for losberedskapsavgift og sikkerhetsavgift (Oslofjorden og Rogaland) bestilles i det nasjonale meldingssystemet SafeSeaNet Norway, og faktureres kvartalsvis.
Avgiftskalkulatoren på kystverket.no viser til enhver tid gjeldende avgiftssatser og vil fra og med 1. januar 2026 beregne avgiften med nye satser.