DGPS-tjenesten ble etablert i Norge for over 25 år siden. Dette gjorde Kystverket for å møte behovet som eksisterte den gang for mer nøyaktig posisjonssignal fra GPS på skip i norske farvann. Tjenesten i Norge består av 12 stasjoner langs kysten som måler GPS-signalene, beregner avvik i GPS-signalene og kringkaster korreksjoner og varsler om avvik ved hjelp av egne signaler til skip.
Hvorfor avvikle?
Siden tjenesten kom i drift, er GPS-signalene og GPS-mottakerne på skip forbedret på flere måter. Det gjør at det er begrenset behov for tjenesten i dag. DGPS er ikke et selvstendig reservesystem til GPS, og dersom signalene fra GPS-satellittene blokkeres, f.eks. ved såkalt jamming, vil skip ikke kunne navigere ved hjelp av DGPS signaler alene.
DGPS-tjenesten er modernisert gjennom årene, men har nå nådd sin tekniske levetid og har dårlig driftssikkerhet. Dersom tjenesten skulle drives videre ville det ha krevet omfattende teknisk fornyelse av infrastrukturen.
Kystverket har gjennom flere år undersøkt ytelsen til navigasjonssignaler i norske farvann. I løpet av 2023 gjennomførte Kystverket videre en brukerundersøkelse blant navigatører som seiler langs kysten, og en høring om avvikling av DGPS-tjenesten. Kystverket konkluderer med resultatene fra undersøkelser av ytelser i GPS og DGPS-tjenestene, brukerundersøkelsen og høringen understøtter avvikling av DGPS-tjenesten.
Bedre GPS
GPS-mottakerne på skip er betydelig forbedret i senere år. Kontroll av GPS-signalenes nøyaktighet er innebygget i mottakeren (Receiver Autonomous Integrity Monitoring) og har vært inkludert i nye GPS-mottakere godkjent for bruk på skip siden 2003. Den satellittbaserte tjenesten European Geostationary Navigation Overlay System (EGNOS) kom i drift i 2009 og er siden blitt inkludert i de fleste nye GPS-mottakere for skip. EGNOS leverer GPS-korreksjoner på lignende måte som DGPS-tjenesten. EGNOS er nylig også utvidet med EGNOS Safety of Life Assisted Service for Maritime som vil varsle om eventuell upålitelighet i GPS-signalene. Den nye tjenesten ventes å bli inkludert i nye GPS-mottakere for skip fremover. Det ventes også at det europeiske satellittnavigasjonssystemet Galileo vil godkjennes for full drift i løpet av 2026 og at systemet blir inkludert i nye GPS-mottakere godkjent for bruk på skip etter dette.
Hva skal rederier og navigatører gjøre?
Avviklingen skjer 27. januar 2026. Kystverket anbefaler rederier med skip som seiler i norske farvann og som bruker DGPS-tjenesten om å vurdere om avviklingen av tjenesten i Norge skaper eventuelle behov for tilpassinger.
Kystverket anbefaler at navigatører på skip konsulterer brukerdokumentasjon på sine GPS-mottakere og kontrollerer at RAIM-funksjonen og EGNOS er i bruk ved seilas i norske farvann. EGNOS sitt tjenesteområde inkluderer alle norske sjøområder sør for 72 grader N.
Det anbefales også at det ved nybygg eller fornyelser av GPS-mottakere tas i bruk mottakere som bruker både GPS, det europeiske Galileo-systemet, RAIM og EGNOS Safety of Life Assisted Service for Maritime.