Kystverket sikrer en trygg og koordinert innseiling for den 333 meter lange, 76 meter høye og 78 meter brede giganten. Med ansvar for sikker og effektiv ferdsel i norske farvann er Kystverket tungt involvert i både planlegging og gjennomføring ved besøk av så store fartøy.
USS Gerald R. Ford sender ut AIS-signaler på sin seilas inn Oslofjorden følges gjennom tjenesten vår NAIS hos BarentsWatch.
Det er mange ulike sikkerhetsmessige hensyn å ta når det som omtales som verdens største krigsskip kommer til Norge, og både Kystverkets lostjeneste og sjøtrafikksentraltjeneste bidrar til å få fartøyet trygt frem. Slike oppdrag krever god planlegging, lokal kunnskap og tett samarbeid med Forsvaret og andre maritime aktører.
Trygg navigering i krevende farvann
Hangarskip er blant de største fartøyene som kan operere i norske farvann. Når slike fartøy skal inn fjorder som Oslofjorden, er det Kystverkets lostjeneste som sørger for at navigeringen skjer på en sikker og kontrollert måte. Det er vanlig at to loser går om bord, og at innseilingen overvåkes og koordineres av sjøtrafikksentralen i Horten.
– Vi skal bidra til å lose fartøy trygt gjennom norske farvann, uansett størrelse. Og når fartøyene er så store som hangarskipet USS Gerald R. Ford, er det ekstra viktig med presisjon og god koordinering, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
Dybdeforholdene i fjordene gjør nemlig slike oppdrag krevende. Hangarskipene har stor dyptgående, og marginene kan være små. Kystverket vurderer forholdene nøye i forkant, og loser med lokalkunnskap planlegger seilasen i detalj.
Teknologi og beredskap
Kystverket benytter moderne navigasjonsverktøy, men det er den menneskelige erfaringen – både til vanns og til lands – som er avgjørende. Losene har kompetanse til å håndtere uforutsette situasjoner på sjøen, og sjøtrafikksentralene bidrar til å holde området fritt for annen trafikk under innseilingen.
– Vår rolle er å bidra til sikker og effektiv sjøtransport – også når oppdragene er uvanlige eller krevende. Det handler om å bruke kompetansen vår der den trengs. Vi kombinerer teknologi med erfaring. Det gir trygghet både for fartøyet og for andre som ferdes på sjøen, sier Arset.
Ved slike besøk er også beredskapsapparatet aktivert. Slepebåter og støttefartøy er klare, og Kystverket har rutiner for håndtering av eventuelle hendelser.