Hopp direkte til innhold

Har mottatt tre tilbud på skipstunnelen

Tre tilbydere har levert inn tilbud på byggingen av Stad skipstunnel.
Foto: Kystverket/Snøhetta/Plomp

Anskaffelsesprosessen for byggingen av Stad skipstunnel er kommet et steg videre, med mottak av første tilbud fra entreprenørene.

Frist for å levere første tilbud i anbudskonkurransen for Stad skipstunnel utløp 10. juni. Ved utløpt frist, har alle de tre tilbyderne som har vært med etter prekvalifiseringen levert inn tilbud. Dette er Arbeidsfellesskapet Skanska Norge AS og Vassbakk & Stol AS (Norge), AF Gruppen Norge AS (Norge) og Eiffage Génie Civil (Frankrike).

– Av konkurransemessige hensyn kan vi ikke gå ut med detaljer om pris eller annen sensitiv informasjon. Innkomne tilbud vil nå bli vurdert i henhold til de regler, krav og kriterier som gjelder for anbudskonkurransen. Vi må komme tilbake til den videre håndteringen av anbudskonkurransen når denne vurderingen foreligger, sier kystdirektør Einar Vik Arset.

Fakta Stad skipstunnel

Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres av en hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. Det skal lyses ut i 2024 og det kan bli byggestart i 2026.

Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. I tillegg skal prosjektet optimaliseres for å hente ut andre nyttegevinster.

Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten/Hurtigruten  vil kunne få en sikker seilas forbi Stadlandet.

Kystverket er en transportetat som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet. Visjonen vår er å utvikle kysten og havområdene til verdens sikreste og reneste. Stad skipstunnel er en del av dette arbeidet. 

Les mer om

Til toppen