Hopp direkte til innhold

Lys i riktig retning – IALA-omleggingen av sjømerking langs norskekysten er fullført

Horten fyrlykt var siste lykt som ble lagt om til å følge IALA-standarden. Foran fyrlykten står fra venstre: seniorrådgiver Guttorm Tomren, ekspedisjonssjef Ottar Ostnes (Nærings- og fiskeridepartementet), avdelingsleder Trond Røren, seksjonssjef Tatjana Eriksen, avdelingsdirektør Sylvia Beate Kregnes (NFD), avdelingsdirektør Anita Christoffersen (NFD), direktør for transport, havn og farlei Sven Martin Tønnessen og elektriker Marius Krakereid.
Foto: Anders Røeggen/Kystverket

Etter sju år med systematisk arbeid fullførte Kystverket i dag, 11. november, en av de største moderniseringene av norsk navigasjonsinfrastruktur. Nærmere 1800 fyrlykter langs kysten er nå lagt om i tråd med de internasjonale IALA-retningslinjene for sjømerking.

– Dette er et stort og viktig løft for norsk sjøsikkerhet. Vi har nå et helhetlig system for sjømerkingen langs hele norskekysten, som følger internasjonal standard og gjør det enklere for alle sjøfarende å navigere trygt, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss. 

Omleggingen er en del av Kystverkets langsiktige arbeid med modernisering og digitalisering av den maritime infrastrukturen.

– Dette er både et sikkerhets- og et moderniseringsprosjekt. Vi følger internasjonale standarder, reduserer vedlikeholdsbehovet og bidrar til mer miljøvennlig drift av infrastrukturen. Målet er en trygg og effektiv sjøvei for fremtiden, forteller kystdirektør Einar Vik Arset.

En felles standard for tryggere seilas

IALA – International Organization for Marine Aids to Navigation – jobber for å sikre at sjømerker og fyr følger felles prinsipper over hele verden.

Når du stevner mot en fyrlykt i hvit sektor skal nå sektoren på styrbord side være grønn og sektoren på babord side rød, uansett hvor du seiler langs kysten vår.

Kystverket startet planleggingen av omleggingen i 2018, og har siden 2019 gradvis lagt om fargesektorene på alle fyrlyktene for å tilpasse seg standarden.

– Når du navigerer langs en kompleks og værutsatt kyst som den norske, kan farger og lyskarakter på fyrlyktene være forskjellen på trygg og utrygg seilas, sier Tatjana Eriksen, som leder planleggingsseksjonen i Kystverket .

Alle fyrlykter langs hele kysten

Arbeidet har omfattet alle de om lag 1770 fyrlyktene som per i dag står langs kysten. Endringene har vært både praktiske og tekniske: justering av sektorgrenser, omlegging av fargemønstre og modernisering av utstyr.

– I forbindelse med omleggingen har vi samtidig brukt anledningen til å oppgradere til energieffektive LED-lys og fjernovervåkede løsninger. Dette gir lavere energiforbruk, enklere drift og økt pålitelighet – uten at sjøfarende merker annet enn at lysene fungerer som de skal, forteller seksjonsleder Eriksen.

Horten fyrlykt var siste lykt som ble lagt om til å følge IALA-standarden. Til høyre står den gamle fyrlykten som er byttet ut, og i bakgrunnen ligger Kystverkets OV Ryvingen. Foran den nye fyrlykten står fra venstre: seniorrådgiver Guttorm Tomren, ekspedisjonssjef Ottar Ostnes (Nærings- og fiskeridepartementet), avdelingsleder Trond Røren, seksjonssjef Tatjana Eriksen, avdelingsdirektør Sylvia Beate Kregnes (NFD), avdelingsdirektør Anita Christoffersen (NFD), direktør for transport, havn og farlei Sven Martin Tønnessen og elektriker Marius Krakereid.
Foto: Anders Røeggen/Kystverket

Siste lykt omlagt i Horten

Tirsdag 11. november markerte Kystverket milepælen ved å tenne Horten fyrlykt, som var den siste fyrlykten som ble lagt om til IALA-standard.

– Det var et stort øyeblikk. Dette prosjektet har vært en betydelig felles innsats fra våre fagfolk, både planleggere, prosjektledere og operative mannskaper, med tett samarbeid for å sikre at alt blir riktig, forteller Trond Røren, avdelingsleder for rederi, fyr og sjømerking.

Trygghet og forutsigbarhet

For sjøfarende betyr omleggingen at fyrlyktene langs hele kysten er i samsvar med internasjonale standarder. Utenlandske skip som seiler langs norskekysten møter nå samme fargesystem som i resten av Europa, noe som reduserer risikoen for feilnavigering.

– Sjømerkene er en del av vår nasjonale sikkerhetsinfrastruktur. Når vi gjør det enklere å tolke lys og signaler riktig, forebygger vi ulykker og gjør det tryggere for alle, fastslår avdelingsleder Røren, og legger til at god planlegging av seilasen fortsatt er viktig, både for profesjonelle og fritidsbåtførere.

– Og husk: Sørg for å alltid ha oppdaterte sjøkart!

Nautiker Stein Jarle Løvik forklarer hvordan de nye sektorene som følger IALA-standarden fungerer i praksis.
Foto: Anders Røeggen/Kystverket
Hva er IALA-omleggingen?
  • IALA står for International Organization for Marine Aids to Navigation – organisasjonen som utvikler felles internasjonale standarder for sjømerker og fyr
  • Grønt lys markerer styrbord og rødt babord
  • Kystverket har siden 2019 lagt om alle fyrlykter til å følge IALA-standarden. I prosessen har om lag 1900 fyrlykter blitt redusert til om lag 1770.
  • Prosjektet ble fullført 11. november 2025 i Horten

Kystverket legger om sektorene på cirka 1900 fyrlykter, såkalte sektorlykter. Lyktene skal over p...

Artikkel Publisert Oppdatert
Til toppen