Hopp direkte til innhold

Kystverket avvikler DGPS-tjenesten i Norge

Kystverket avvikler DGPS-tjenesten i Norge fra januar 2026. Tjenesten vil være i normal drift frem til da.

DGPS-tjenesten ble etablert i Norge på slutten av 1990-tallet som et tilleggssystem til GPS for maritime brukere. Dette gjorde Kystverket for å møte behovet for mer nøyaktig posisjonssignal fra GPS til sivile brukere. Tjenesten i Norge består av 12 stasjoner langs kysten som måler GPS-signalene og kringkaster korreksjoner og varsler om avvik ved hjelp av egne signaler til skip.

DGPS-tjenesten ble modernisert i 2012, men har nå dårlig driftssikkerhet og har nådd sin tekniske levetid. Dersom tjenesten skulle drives videre ville det kreve omfattende teknisk fornyelse av infrastrukturen. Flere andre land har avviklet DGPS i løpet av de senere årene, og det er ikke krav til å bruke DGPS på skip. Frem til den planlagte avviklingen vil tjenesten driftes med sikte på en så god oppetid som mulig.

Hvorfor avvikle?

Kystverket vurderer at den forbedring av posisjonsnøyaktighet som DGPS gir, sammenlignet med bruk av GPS alene, er så liten at den ikke har betydning i praktisk navigasjon. DGPS er ikke et selvstendig reservesystem til GPS, og dersom signalene fra GPS-satellittene blokkeres, f.eks. ved såkalt jamming, vil ikke DGPS kunne beregne og kringkaste korreksjonssignaler eller varsler til DGPS-brukere. I slike tilfeller vil GPS-mottakere selv, uten bruk av DGPS, varsle at den ikke kan beregne posisjon.

I løpet av 2023 gjennomførte Kystverket en brukerundersøkelse rettet mot navigatører som seiler langs kysten, og en høring om avvikling av DGPS-tjenesten. Både brukerundersøkelsen og høringen understøtter Kystverkets anbefaling om å avvikle tjenesten.

 

Bedre GPS

Siden DGPS-tjenesten kom i drift for drøye 25 år siden er GPS-mottakerne på skip forbedret på flere måter. Kontroll av GPS-signalenes pålitelighet er innebygget i mottakeren (Receiver Autonomous Integrity Monitor) og har vært inkludert i nye GPS-mottakere godkjent for bruk på skip siden 2003. Den satellittbaserte tjenesten European Geostationary Navigation Overlay System (EGNOS) kom i drift i 2009 og er siden blitt inkludert i de fleste nye GPS-mottakere for skip. EGNOS leverer GPS-korreksjoner på lignende måte som DGPS-tjenesten. EGNOS er nylig også utvidet med EGNOS Safety of Life Assisted Service for Maritime som vil varsle om eventuell upålitelighet i GPS-signalene. Den nye tjenesten ventes å bli inkludert i nye GPS-mottakere for skip fremover. I løpet av de nærmeste årene vil også det europeiske satellittnavigasjonssystemet Galileo kunne tas i bruk på skip. 

 

Tilpasninsgperiode

Endringen trer altså ikke i kraft før i januar 2026. Kystverket anbefaler rederier med skip som seiler i norske farvann og som bruker DGPS-tjenesten om å vurdere om avviklingen av tjenesten i Norge skaper eventuelle behov for tilpassinger.

Til toppen