Hopp direkte til innhold

Losfaglige anbefalinger i ny digital løsning – vi ønsker dine tilbakemeldinger

SIKKER SEILAS: Dersom viktig informasjon om seilasen først oppdages når losen er om bord, kan det være for sent. Vi inviterer nå brukerne til å teste en ny digital løsning for losfaglige anbefalinger – der målet er enklere planlegging for skip langs kysten. Foto: Lill Haugen / Kystverket

En ny digital løsning skal gi skip som seiler langs norskekysten enkel tilgang til viktig informasjon FØR seilasen starter. Målet er å gjøre planleggingen for skipsledelsen og andre involverte i operasjonen enklere, og bidra til økt sjøsikkerhet. Først ut er Skagerrak.

Losfaglige anbefalinger tar utgangspunkt i fysiske begrensninger og sikkerhetsparametre, og er basert på erfaringer og kompetanse i lostjenesten gjennom mange år. Dette handler om hva lostjenesten mener er å betrakte som losoperasjoner under normale forhold.

Reduserer risiko

Det kan handle om hvor lange og brede skip som trygt kan seile i et område, hvor stor dypgang som er forsvarlig, om seilas kan skje i mørke, eller hvordan spesielle vind-, strøm-, og dybdeforhold må håndteres, sier losdirektør Erik Blom i Kystverkets lostjeneste.

Digitalisert og standardisert

Denne kunnskapen har i en årrekke bidratt til å hindre uhell og ulykker, men har hittil vært tilgjengelig som PDF-dokumenter i ulike formater og omfang på Kystverkets nettsider. Med den nye løsningen blir losfaglige anbefalinger presentert i en standardisert og digitalisert form. Dermed blir det enklere for skipsagenter, skipsledelse og rederier å skaffe seg nødvendig informasjon FØR seilasen starter.

Kan planlegge for «uvanlig oppdrag»

Mange losoppdrag er rutineoppdrag, mens andre krever nærmere forberedelser og planlegging i dialog med skipets ledelse og operatører.

Dersom lostjenesten først blir klar over at den planlagte seilasen strider mot anbefalingene når losen er kommet om bord, så kan det være for sent å gjøre slike forberedelser, forklarer Blom.

Dette kan lede til omlegging av ruten, forsinkelser, eller at seilasen frarådes gjennomført. Målet er derfor at all relevant informasjon skal være lett å finne før seilasen.

Da kan vi i lostjenesten planlegge for såkalt «uvanlig losoppdrag» i god tid. Det handler om å styrke sikkerheten langs hele kysten, understreker losdirektøren.

Nye interaktive muligheter

Den tekniske løsningen gjør det også enklere for lostjenesten å revidere og oppdatere innholdet når det trengs. Informasjonen er nå tilgjengelig både på Kystdatahuset og i tjenesten Routeinfo.no. I sistnevnte finner du aktuelle losfaglige anbefalinger lettest ved å søke opp din destinasjon, og derfra velge aktuell seilingsrute. Aktuelle losfaglige anbefalinger vises da til høyre for kartet.

 

Her finner du losfaglige anbefalinger for Skagerak i ny løsning:

Kystdatahuset
Routeinfo.no (søk opp din destinasjon, velg aktuell seilingsrute)

 

Prosjektet skal rulles ut trinnvis, med Nordland som neste område, deretter Møre og Trøndelag. Havneområder skal også inngå, med opplysninger om blant annet anbefalte maksimale skipstørrelser ved den enkelte kai.

En del av prosjektet er også å foreslå nye seilingsregler til sjøtrafikkforskriften. Dette gjelder de av våre losfaglige anbefalinger som inneholder begrensninger av absolutt karakter og som aldri bør overskrides.

 

Ønsker at brukerne skal teste – og si sin mening

– Dette er første versjon. For å skape en best mulig løsning er vi avhengige av tilbakemeldinger fra brukerne. Det gjør at vi kan justere og videreutvikle løsningen til beste både for økt brukervennlighet og god risikohåndtering, sier Blom.

Har du innspill eller tilbakemeldinger på disse løsningene?

Send oss tilbakemelding på routeinfo@kystverket.no eller til support.kystdatahuset@kystverket.no

Losfaglige anbefalinger finner du nå både på routeinfo.no og kystdatahuset.no. Her ser du kartutsnitt og anbefalinger for Herøya ved Frierfjorden i Routeinfo.no

 

FAKTA - Hva er egentlig losfaglige anbefalinger?

Losfaglige anbefalinger er sikkerhetsparametere basert på lostjenestens erfaring og kompetanse. De beskriver hvilke fysiske begrensninger og lokale meteorologiske og hydrografiske forhold fartøy bør ta hensyn til ved seilaser og anløp med los om bord. Losfaglige anbefalinger gjenspeiler hva som anses som normale og forsvarlige forhold. Anbefalingene kan variere med både fartøyets egenskaper og lokale forhold. Losfaglige anbefalinger er veiledende – ikke juridisk bindende som havnereglement, sjøtrafikkforskriften eller lospliktforskriften.

 

Pilotprosjekt

Losfaglige anbefalinger har vært utgitt til brukerne i ulike formater siden 2004. Lostjenesten har siden 2022 arbeidet med et prosjekt om å digitalisere, standardisere og revidere disse anbefalingene slik at de kan kommuniseres effektivt ut til brukerne. Dette arbeidet har nå resultert i første pilot som rulles ut 1. september for Skagerrak. Neste område blir Nordland og deretter Møre og Trøndelag.

 

Merk: Vi har byttet navn

Kjært barn har mange navn, og noen har kanskje lagt merke til at vi tidligere har brukt både "lokale begrensninger og retningslinjer" (Rogaland) "anbefalinger og begrensninger for håndtering av losoppdrag" (Oslofjorden) og losfaglige anbefalinger.

Fra nå av vil vi kalle dette for «losfaglige anbefalinger/ Pilot Guidelines».

Til toppen