Hopp direkte til innhold

Nå kan fartøy forhåndsmelde seilasen digitalt til sjøtrafikksentralene i SafeSeaNet

Dermed kan fartøy før ankomst til eller avgang i tjenesteområdet sende inn søknad om å bruke tjenesteområdet til sjøtrafikksentralene gjennom SafeSeaNet. For fartøy med større lengde enn 100 meter eller for fartøy med farlig eller forurensende last er det et krav om at slik søknad skal sendes inn minst en time før avgang.

Når forhåndsmeldingen legges inn i meldingsportalen SafeSeaNet, velger fartøyet rute, dato og tidspunkt for ankomst til eller avgang i sjøtrafikksentralens tjenesteområde. Dette kan gjøres samtidig som fartøyet legger inn losbestilling i SafeSeaNet.

Muligheten til å bruke SafeSeaNet gjelder kun for kravet om at søknaden skal sendes inn minst en time før avgang inne i tjenesteområdet. Fartøy må fortsatt innhente tillatelse før de avgår kai eller seiler inn i tjenesteområdet på VHF.

Velg rute i kart

Dersom funksjonen «VTS Clearance Request» blir aktivert i SafeSeaNet, får fartøy opp et kart med referanseruter til navigasjon i tjenesteområdet til sjøtrafikksentralen. Når den aktuelle ruten er valgt, legger fartøyet inn dato og tidspunkt for ankomst til sjøtrafikksentralområdet. Fartøy kan også legge inn annen type informasjon, for eksempel planlagte avvik fra seilas eller valg av havner som ligger utenfor referanserutene. 

Bilde: Ny funksjon for valg av rute i SafeSeaNet Norway (klikk på bildet for å åpne i høyere oppløsning)Ny funksjon for valg av rute i SafeSeaNet Norway (klikk på bildet for å åpne i høyere oppløsning)

Referanserutene for navigasjon er digitale seilingsruter som er kvalitetssikret av nautikere og loser i Kystverket, og hentet fra Kystverkets digitale rutetjeneste routeinfo.no.

Får bedre oversikt over trafikkbildet

‒ En digital forhåndsmelding gir oss en visuell oversikt av fartøyets rute i vårt system og derved bedre oversikt over trafikkbildet, sier trafikkleder Asle Njåstad ved Kvitsøy sjøtrafikksentral.

Njåstad forklarer at tilgang til denne type informasjon digitalt kan bidra til å redusere misforståelser og styrke sjøsikkerheten.

‒ Hvis vi er i tvil om fartøyets intensjon eller destinasjon, kan vi sjekke dette i vårt system i stedet for å kontakte fartøyet på VHF slik praksis er i dag.

 

Til toppen