Hopp direkte til innhold

Nedtelling til tilbudslevering

båt i tunnel
10. juni vet Kystverket omtrentlig hva Stad skipstunnel vil koste. Da kommer de første tilbudene inn. En viktig milepæl.
Foto: Kystverket/Snøhetta/Plomp

Tre sterke entreprenørgrupperinger kjemper om å få bygge Stad skipstunnel. Den 10. juni går fristen ut for å levere første tilbud, og da får Kystverket en pekepinn på hva verdens første skipstunnel faktisk vil koste.

– Vi er heldige som har tre sterke og engasjerte tilbydere med oss. De utfordrer oss på sentrale punkter i konkurransegrunnlaget, noe som gjør prosjektet enda bedre. Jeg er trygg på at vi vil ende opp med en dyktig entreprenør og et godt sluttprodukt, sier Harald Inge Johnsen, prosjektsjef for Stad skipstunnel i Kystverket.

Siste runde med avklaringsmøter

Denne uken gjennomfører Kystverket den fjerde og siste runden med avklaringsmøter med tilbyderne i Trondheim. Disse møtene har gitt viktige bidrag til både konkurransegrunnlaget og planleggingen av selve gjennomføringen for tilbyderne, fram mot tilbudene skal leveres inn 10. juni kl. 09:00.

– Målet er å gi tilbyderne best mulig grunnlag for å utarbeide gode og realistiske tilbud. Vi har hatt en tett og konstruktiv dialog, og fått verdifulle innspill og utveksling om blant annet drivemetoder og materialvalg. Det har også kommet forslag til forbedringer i krav og løsninger, som eksempelvis fenderløsningene inne i og utenfor tunnelen, sier Johnsen.

Hva vil det koste?

Et av de store spørsmålene er prislappen. Her holder tilbyderne kortene tett til brystet.

– Vi vet faktisk ingenting om prisene ennå, men den 10. juni får vi et første bilde. Deretter følger forhandlingsrunder både på pris og øvrige tildelingskriterier, forklarer Johnsen.

Prisene som kommer inn vil være avgjørende for prosjektets videre fremdrift. Dersom de overstiger den vedtatte kostnadsrammen, må en ny ramme godkjennes av Stortinget. Hvis de holder seg innenfor, trenger prosjektet kun oppstartsbevilgning i statsbudsjettet for å kunne starte byggingen.

– Etter 10. juni går vi inn i en reell forhandlingsfase. Av hensyn til konkurransen kan vi derfor ikke gå ut med detaljerte priser eller annen sensitiv informasjon, men vi har tett dialog med Nærings- og fiskeridepartementet om kostnader og videre framdrift, understreker prosjektsjefen.

Videre prosess:

  • Tre tilbydere:
    • Arbeidsfellesskapet Skanska Norge AS og Vassbakk & Stol AS (Norge)
    • AF Gruppen Norge AS (Norge)
    • Eiffage Génie Civil (Frankrike)
  • Tilbudsfrist: 10. juni kl. 09:00
  • Neste steg: Evaluering og forhandlinger
  • Planlagt kontraktsignering: Høsten 2025*
  • Forventet byggestart: 2026*
  • Estimert byggetid: Ca. fem år

* Om tilbudene er innenfor kostnadsrammen

Fakta Stad skipstunnel

Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres av en hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. Det skal lyses ut i 2024 og det kan bli byggestart i 2026.

Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. I tillegg skal prosjektet optimaliseres for å hente ut andre nyttegevinster.

Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten/Hurtigruten  vil kunne få en sikker seilas forbi Stadlandet.

Kystverket er en transportetat som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet. Visjonen vår er å utvikle kysten og havområdene til verdens sikreste og reneste. Stad skipstunnel er en del av dette arbeidet. 

Til toppen