– Vi er heldige som har tre sterke og engasjerte tilbydere med oss. De utfordrer oss på sentrale punkter i konkurransegrunnlaget, noe som gjør prosjektet enda bedre. Jeg er trygg på at vi vil ende opp med en dyktig entreprenør og et godt sluttprodukt, sier Harald Inge Johnsen, prosjektsjef for Stad skipstunnel i Kystverket.
Siste runde med avklaringsmøter
Denne uken gjennomfører Kystverket den fjerde og siste runden med avklaringsmøter med tilbyderne i Trondheim. Disse møtene har gitt viktige bidrag til både konkurransegrunnlaget og planleggingen av selve gjennomføringen for tilbyderne, fram mot tilbudene skal leveres inn 10. juni kl. 09:00.
– Målet er å gi tilbyderne best mulig grunnlag for å utarbeide gode og realistiske tilbud. Vi har hatt en tett og konstruktiv dialog, og fått verdifulle innspill og utveksling om blant annet drivemetoder og materialvalg. Det har også kommet forslag til forbedringer i krav og løsninger, som eksempelvis fenderløsningene inne i og utenfor tunnelen, sier Johnsen.
Hva vil det koste?
Et av de store spørsmålene er prislappen. Her holder tilbyderne kortene tett til brystet.
– Vi vet faktisk ingenting om prisene ennå, men den 10. juni får vi et første bilde. Deretter følger forhandlingsrunder både på pris og øvrige tildelingskriterier, forklarer Johnsen.
Prisene som kommer inn vil være avgjørende for prosjektets videre fremdrift. Dersom de overstiger den vedtatte kostnadsrammen, må en ny ramme godkjennes av Stortinget. Hvis de holder seg innenfor, trenger prosjektet kun oppstartsbevilgning i statsbudsjettet for å kunne starte byggingen.
– Etter 10. juni går vi inn i en reell forhandlingsfase. Av hensyn til konkurransen kan vi derfor ikke gå ut med detaljerte priser eller annen sensitiv informasjon, men vi har tett dialog med Nærings- og fiskeridepartementet om kostnader og videre framdrift, understreker prosjektsjefen.
Videre prosess:
- Tre tilbydere:
- Arbeidsfellesskapet Skanska Norge AS og Vassbakk & Stol AS (Norge)
- AF Gruppen Norge AS (Norge)
- Eiffage Génie Civil (Frankrike)
- Tilbudsfrist: 10. juni kl. 09:00
- Neste steg: Evaluering og forhandlinger
- Planlagt kontraktsignering: Høsten 2025*
- Forventet byggestart: 2026*
- Estimert byggetid: Ca. fem år
* Om tilbudene er innenfor kostnadsrammen