Hvordan sørger vi for god sikkerhet i norske havner? Alle havner som tar imot skip som går i internasjonal fart er pålagt å ha en sikringsrisikoanalyse og en sikringsplan. Sikringsrisikoanalyse må utarbeides av en godkjent sikringsvirksomhet – en såkalt RSO. Rundt 600 norske havneanlegg er omfatta av regelverket.
Hva betyr det nye verktøyet for havnene?
Med det nye verktøyet blir analyseprosessen mer effektiv og standardisert:
- Raskere behandling: Mer strukturert analyser gjør at Kystverkets saksbehandlere bruker kortere tid, noe som gir havnene raskere svar på søknader.
- Bedre kvalitet: Regelstyring og automatisering sikrer at viktige data ikke overses, og at analysene er tilpasset et stadig mer komplekst trusselbilde.
- Enklere oppfølging: Havnene får rapporter som er ryddige, relevante og lettere å bruke i den daglige sikkerhetsstyringen.
- Færre feil og avvik: Standardisering bidrar til færre mangler i analyserapportene – og dermed mindre risiko for forsinkelser i godkjenning.
Løpende forbedring
Verktøyet ble i første omgang lansert for mindre og enkle havneanlegg, og er allerede tatt i bruk av de godkjente sikringsvirksomhetene (RSO). Tilbakemeldingene så langt viser at løsningen gjør analysearbeidet mer oversiktlig, samtidig som dialogen med Kystverket blir enklere.
– Vi har hatt tett dialog med brukerne helt fra start, og gjort raske justeringer etter behov. Vi har nettopp avsluttet en bred evaluering sammen med RSO’ene og sikringsledere . Konklusjon er at vi er der vi ønsker og effekten er som forventet, forteller Richard Utne, avdelingsleder for maritim sikring i Kystverket.
Neste steg: Større og mer komplekse havner
I neste versjon skal løsningen utvides til å håndtere større havneanlegg, som godshavner, forsyningsbaser og industrihavner. Da vil også integrasjon med offentlige datakilder forenkle kartleggingen ytterligere, og det skal utvikles bedre støtte for analyser av IKT- og OT-systemer.
Del av en større digital transformasjon
Digital sikringsrisikoanalyse (PFSA) er første steg i en bred digital transformasjon av maritim sikring. Målet er å gå fra analoge prosesser til sanntids dataflyt, bedre prosess-støtte og tettere samhandling mellom Kystverket og næringen.
For havnene betyr det kortere ventetid, enklere prosesser og mer målrettede sikringstiltak – tilpasset et trusselbilde i rask endring. Les mer: Hva er maritim sikring? | Kystverket - tar ansvar for sjøveien