Hopp direkte til innhold

Nye bilder av U-864

Bakre del av akterskipet.

Nytt tokt gjennomført.

På 150 meters dyp utenfor Fedje i Vestland fylke ligger vraket av den tyske ubåten U-864, som ble senket i februar 1945. Lastepapirene er aldri funnet, men om lasten om bord på U-864 samsvarte med bestillingen fra Japan, befant det seg blant annet 67 tonn kvikksølv om bord, fordelt på nær 1 900 stålkontainere ment for bruk i japansk våpenproduksjon. Mange av disse ble trolig ødelagt da ubåten ble torpedert, og det er dokumentert kvikksølvforurensning i havbunnen rundt vraket.

I mai 2025 gjennomførte det Haugesundbaserte selskapet Reach Subsea et omfattende undersøkelsestokt av vraket, på oppdrag fra Kystverket. Toktet resulterer blant annet i nye bilder av vraket, samt en fotogrammetrisk generert 3D modell som visualiserer sjøbunnen og skipsvraket.

Et politisk forankret oppdrag

Bakgrunnen for undersøkelsen er at Stortinget har vedtatt at det skal gjøres en ny vurdering av hvordan ubåten bør håndteres. Nærings- og fiskeridepartementet har bedt Kystverket om å gjennomføre en grundig kartlegging av vraket og området rundt. Toktet som ble gjennomført i mai er en del av dette oppdraget.

Formålet er å gi en faglig anbefaling: Bør man forsøke å hente opp kvikksølvbeholdere før tildekking – eller gå rett til tildekking? Miljørisiko skal tillegges avgjørende vekt, og en eventuell hevingsoperasjon må være økonomisk forsvarlig.

Teknologi under overflaten

Denne første fasen fokuserte på kartlegging og datainnsamling – uten fysisk inngrep i havbunnen. Ved hjelp av fjernstyrte undervannsfarkost WROV, 4K Ultra HD-kameraer, fotogrammetri og akustiske målinger ble både innvendige og utvendige deler av vraket undersøkt.

Det ble også gjennomført en omfattende geofysisk kartlegging av området rundt vraket. Det arbeides nå med en 3D-modell som viser vrakets geometri og vrakrester.

Vi håper også at undersøkelsene vi gi oss informasjon om sedimentlag, kvikksølvansamlinger, kvikksølvbeholdere i sedimenter og annen relevant informasjon knyttet til havbunnens geologiske oppbygging.

– Vi vil nå få et langt bedre bilde av hvor kvikksølvbeholderne befinner seg, og hvordan vraket er plassert i sedimentene, sier Hans Petter Mortensholm, direktør for miljøberedskap i Kystverket. – Dette gir oss et viktig beslutningsgrunnlag for neste fase, som vi håper å kunne starte opp allerede i høst.

Miljøhensyn i sentrum

Toktet ble gjennomført med høyeste miljøstandard. Alt arbeid ble gjort uten fysisk kontakt med havbunnen, for å unngå oppvirvling av kvikksølvforurensede sedimenter. Utstyr som hadde vært i nærheten av vraket og sjøbunnen ble nøye inspisert før det ble løftet opp i fartøyet, og det ble ikke observert kvikksølvforurensning av utstyret.

Neste steg: Teknisk testing og metodeutvikling

Neste fase i prosjektet vil teste metoder og utstyr for å få tilgang til vrakets kjøl og til kvikksølvbeholdere for å vurdere tilstanden på disse. Dette vil kreve inngrep i sedimentene og åpning av kjøl – en operasjon som må gjennomføres med ekstrem presisjon og sikkerhet.

Regjeringen har besluttet at vrakdelene skal dekkes til. Kystverket oppdrag nå er derfor å undersøke muligheten for å fjerne kvikksølv, før en tildekking.

Et ansvar for fremtiden

U-864 er ikke bare et historisk vrak – det er også en kilde til forurensning. Kvikksølv er en miljøgift som kan akkumuleres i næringskjeden. Derfor er det avgjørende å få oversikt over situasjonen og vurdere tiltak. På grunn av risikoen forbundet med akkumulasjon har Havforskningsinstituttet siden 2005 gjennomført årlige undersøkelser av fisk og skalldyr, og resultatene viser stabilt lave nivåer av kvikksølv.

Toktet til Reach Subsea viser at det siden forrige undersøkelser har vært en betydelig forbedring av kvalitet av bilde og fotogrammetri, noe som vil gjøre et bedre grunnlag for å planlegge neste undersøkelse.

 - Det er trolig fremdeles noen begrensninger, særlig mht. hva vi kan kartlegge nede i sjøbunnen, men undersøkelsen viser at vi har teknologi og kompetansen til å håndtere komplekse miljøutfordringer under vann, sier Mortensholm.

Til toppen