Hopp direkte til innhold

4000 av Kystverkets brukere har talt

Her er resultater fra Kystverkets brukerundersøkelse 2024
Her er resultater fra Kystverkets brukerundersøkelse 2024. Foto: Anders Røeggen / Kystverket

Brukerne har (fortsatt) et godt inntrykk av Kystverket. Tilliten er faktisk litt styrket – samtidig som det avdekkes forbedringspotensial på brukervennligheten til flere av de digitale tjenestene.

Hva mener dere om oss? Kystverkets brukerundersøkelse 2024 gav svar fra rundt 4000 av våre brukere.

Høy tillit – digitale løsninger kan bli bedre

Flertallet mener at vi i Kystverket utfører samfunnsoppdraget vårt i tråd med forventningene – tilliten er høy, og vi blir oppfattet som en etat med solid kompetanse.

– Vi er svært glade for å se at våre brukere har tillit til oss, og at dere verdsetter arbeidet vi gjør. Dette tar vi ikke for gitt, og det er noe vi hele tiden jobber for å opprettholde. Samtidig viser undersøkelsen at det er noen områder, blant annet brukervennligheten i de digitale tjenestene våre, hvor vi kan bli bedre. Tilbakemeldingene gir oss konkret og verdifull informasjon om hvordan vi kan justere og forbedre en del tjenester der det er behov, sier kystdirektør Einar Vik Arset, og retter samtidig en stor takk til alle som har tatt seg tid til å svare på den relativt omfattende undersøkelsen.

I undersøkelsen spurte vi om kjennskap til og kontakt med Kystverket, rollene våre, generelt inntrykk og omdømme, samarbeid og kommunikasjon med Kystverket, og generell synlighet. Vi har også fått konkrete tilbakemeldinger på Kystverket sine tjenester, både tilfredshet og innspill på hvordan tjenestene våre kan bli enda bedre. Vi har også spurt brukerne om hvordan de mener vi lever opp til hovedmålene våre.

 

Positive funn: 

  • Dere har fortsatt positivt totalinntrykk og høy tillit til oss Kystverket (96 prosent) 
  • Kystverket bidrar til å bedre fremkommelighet til sjøs gjennom god maritim infrastruktur (91 prosent) og gjøre sjøveien mer sikker (92 prosent)
  • Dere mener at vi oppnår våre mål og løser våre oppgaver innen akutt forurensning (87 prosent enig), kritisk maritim infrastruktur (86 prosent enig), transportulykker (88 prosent enig), og miljøkonsekvenser (87 prosent enig)
  • Både lostjenesten og sjøtrafikksentraltjenestene verdsettes høyt
  • Det ser ut til at nettsidene våre har blitt bedre – brukerne mener i større grad at Kystverkets nettsider inneholder nyttig og relevant informasjon
  • Vi kommuniserer på en ærlig og profesjonell måte
  • Dere har stor tillit til at vi behandler data på en forsvarlig og sikker måte (85 prosent enig)

 

Forbedringsområder:

  • Brukerne mener at Kystverket i noen mindre grad bidrar til fremkommelighet for gods i hele landet enn i 2022 – samtidig som vi i økende grad forbindes med fremkommelighet for personer
  • Dere er usikre på hvordan vi jobber med å redusere vårt eget, samt sjøtransporten sitt klima- og miljøavtrykk
  • Brukerne av lostjenesten er positive til tjenesten, men har noen bekymringer rundt lostjenestens tilgjengelighet og kvalitet fremover
  • Dere mener vi må bli flinkere og mer synlige på arbeid med kystkultur, til tross for bedring siden 2022
  • Det er rom for å øke kjennskapen til Kystverkets arbeid med miljøberedskap
  • Våre digitale tjenester blir vedsatt, men brukervennligheten kan bli bedre
  • Mange brukere ønsker fortsatt bedre integrasjonsmuligheter med andre systemer
  • Dere mener vi er lite synlig i sosiale medier – og at vi også har blitt mindre synlige i mediebildet.

 

Et område vi må fortsette å forbedre er brukervennlighet på de digitale tjenestene våre. Flere av disse scorer noe lavere enn sist på brukervennlighet – blant annet Kystdatahuset, Fiskinfo, Båtfart, Arcticinfo og den nyeste tjenesten vår NAIS.

Vi har fått mange konkrete forslag og konstruktive kommentarer knyttet til tjenestene våre. Tilbakemeldingene handler gjennomgående om bedre brukervennlighet, ønsker om mobil-versjoner eller app, integrasjon på tvers av systemer, at noen verktøy er for tungvinte eller går for sakte. Noen kommentarer går direkte på innholdet, og mange av brukerne ønsker seg mer tilpasset informasjon.

KYSTVERKET, Kvitsøy. FOTO HAAKON NORDVIK.jpg

Sjøtrafikksentraltjenestene verdsettes høyt. Foto: Haakon Nordvik

 

På losoppdrag_Rekefjord_Rune Larsen_liggende.jpg

Brukerne av lostjenesten er positive til tjenesten, men har noen bekymringer rundt lostjenestens tilgjengelighet og kvalitet fremover. Foto: Rune Larsen

 

olje-og-is-i-lensene-2_5470365261_o.jpg

Kjennskapen til Kystverkets arbeid med miljøberedskap kan bli bedre.

Hvorfor gjør vi brukerundersøkelser?

Vi gjennomfører vår brukerundersøkelse fordi det viktig for oss å få innspill på hva vi bør prioritere når det gjelder våre tjenester, vår posisjon og kommunikasjon med interessenter og samfunnet ellers – også for å fange opp eventuelle endringer over tid.

Årets brukerundersøkelse ble gjennomført som en nettundersøkelse med svar fra rundt 4000 brukere, hovedsakelig fra brukere av Safe Sea Net, Kystinfo samt noen mindre interne databaser, i samarbeid med analysebyrået Reputation Inc.

Vi gjennomførte brukerundersøkelsen i 2019, 2022 og i 2024.

Haugen, Lill Therese Opsahl

E-post: lill.haugen@kystverket.no

Mobil: +4747505060

Stilling: Seniorrådgiver

Virksomhetsområde: kystdirektøren

Enhet: staben for kommunikasjon og samfunnskontakt

Ansatt
Til toppen