Av Harriet Willassen, markeds- og kommunikasjonssjef Tromsø Havn KF
Oppsummering:
-
Norske havner bruker i dag en rekke ulike datasystemer hvor mye informasjon legges inn manuelt. Dette er både tidskrevende og har økt risiko for feil.
Tromsø Havn har derfor utviklet Havinor –en ny digital plattform som effektiviserer og moderniserer informasjonsflyten. -
Gjennom åpne API-er henter Havinor ønsket informasjon fra ulike fagsystemer hos myndigheter, havner, leverandører, kunder og brukere. Informasjonen sammenstilles og presenteres på et intuitivt dashboard som gir havnene bedre oversikt over anløp, tjenesteleveranser og aktivitet i sanntid.
Resultatet er bedre koordinering og samhandling, færre manuelle prosesser og en mer optimalisert, effektiv og sikker havnedrift. -
Kystverket har støttet prosjektet med 12,5 millioner kroner gjennom ordningen for effektive og miljøvennlige havner. Uten denne støtten ville prosjektet ikke blitt realisert.
Målet er at norske havner skal ta i bruk Havinor slik at dialog mellom havnene og brukerne oppleves mer standardisert og oversiktlig.
Som et viktig bindeledd mellom sjøtransport og landbasert produksjon, konsum og transport har Norske havner en sentral rolle. Likevel preges driften i havnene av fragmenterte og varierende praksiser, noe som skaper utfordringer knyttet til informasjonsflyt, operasjonell sikkerhet og bærekraftig vekst. Manuelle, uavhengige prosesser og manglende samhandling gjør det vanskelig for havner, myndigheter og private aktører å samarbeide effektivt. Tromsø Havn tok derfor initiativ til Havinor – en innovativ digital plattform som kan effektivisere og forbedre norsk havnedrift.
Hva er Havinor?
Havinor er en digital samhandlingsplattform som forener havnemyndigheter, tjenesteleverandører, kunder og brukere i ett felles system gjennom API-er mot fagsystemer, databaser og statlige systemer. Plattformen forbedrer informasjonsflyten, effektiviserer operasjoner og styrker kvalitetssikringen i norske havner. Havinor er et operasjonelt verktøy som gir blant annet havnevaktene full kontroll over anløp og tjenesteleveranser i sanntid. Havinor erstatter ikke etablerte fagsystemer, men komplementerer dem og gjør samspillet mer effektivt for alle involverte aktører.
Et samarbeidsprosjekt med bred støtte
I 2023 inngikk Tromsø Havn en avtale med selskapet FourPro Solutions AS om levering av et terminaloperativsystem for styring av last. Underveis så partene potensialet for å utvikle et mer omfattende samhandlingssystem.
For å realisere denne visjonen søkte Tromsø Havn støtte fra Kystverket gjennom tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner. Prosjektet kunne vise til positive gevinster som overskred omsøkt støttebeløp, samtidig som det ikke ville blitt iverksatt av Tromsø Havn uten et betydelig tilskudd.
– Det var en gledens dag da vi mottok tilsagn om tilskudd fra Kystverket på 12,5 millioner kroner, sier kommersiell og operativ direktør i Tromsø Havn, Knut-Ivar Bendiksen.
Vi kunne dermed gå i gang med dette prosjektet som er ledet av oss, men som har hatt Harstad og Bodø Havn som viktige bidragsytere. I tillegg har det vært tett samarbeid med Oslo Havns prosjekt «Digital Havn».
Bakgrunnen for Havinor
Dagens havnesystemer er ofte lokale, fragmenterte og begrenset i sin samhandling med andre aktører med stor variasjon. Havnemyndigheter, havneoperatører, agenter, rederier, tjenesteleverandører, transportører og kunder mangler tilgang til en helhetlig informasjonsplattform som kan gi sanntidsdata og forutsigbarhet. Dette medfører at driften i havnene er preget av ulike fagsystemer, hvorav mange er manuelle og lite integrerte noe som fører til ineffektivitet, redusert kvalitetssikring og unødvendig kompleksitet.
– Dette gjør operasjonene tungvinte, både for havnene selv og for brukerne som må forholde seg til ulike systemer og rutiner i forskjellige havner, sier Bendiksen som leder hele den operative aktiviteten i Tromsø Havn.
Det er et sterkt behov for en standardisert løsning som kan sikre bedre koordinering av havneoperasjoner, optimalisere ressursbruk og legge til rette for mer miljøvennlige transportalternativer. Kystverkets SafeSeaNet, som primært er tilpasset nasjonale myndigheter, er per i dag det nærmeste systemet for samhandling, men det er ikke optimalisert for kommunikasjon mellom havner, kunder og logistikkaktører.
Maritim leder i Tromsø Havn, Tom-Eirik Nordstrand understøtter Bendiksen.
– I dag foregår mye av kommunikasjonen via e-post, telefon og til og med post-it-lapper. Det preges generelt av en ustrukturert kommunikasjon mellom aktørene, noe om medfører at vi bruker mye tid på innhenting av informasjon for å planlegge anløp, tjenesteleveranser og godshåndtering mest mulig effektivt.
Havinor – et konkurransefortrinn for norske havner
Havinor vil muliggjøre en mer sømløs integrasjon mellom eksisterende systemer, redusere behovet for manuell rapportering og styrke havnenes rolle som sentrale knutepunkt for bærekraftig transport og havneadministrasjon.
Oppsummert vil Havinor bidra til:
- Forenklet arbeidsflyt – Bedre oversikt og struktur i arbeidsprosessene.
- Bedre kvalitetssikring – Redusert risiko for feil og forbedret rapportering.
- Økt effektivitet – Raskere og mer strømlinjeformet drift.
For kunder som rederier, fartøyer og operatører vil Havinor gi enkel tilgang til informasjon om havnetjenester, bestillinger og kommunikasjon med eksterne aktører. Dette vil igjen gjøre havneopplevelsen mer lik, uavhengig av hvilken havn som anløpes.
Ved å samle og standardisere informasjon på én plattform, vil Havinor bidra til:
- Bedre ressursutnyttelse – Optimalisert bruk av havnens infrastruktur.
- Forbedret planlegging – Mer presis informasjonsdeling mellom aktørene.
- Høyere sikkerhet – Redusert risiko gjennom bedre koordinering.
Etter testing i egen organisasjon er Tromsø Havn overbevist om at Havinor vil gi et stort konkurransefortrinn for alle aktører involvert i logistikken rundt fartøy, anløp og godshåndtering. Derfor implementeres nå Havinor til bruk i Tromsø.
Havinor 2.0
– Havinor skal knytte havnene tettere sammen. Vi ser store fordeler ved å samhandle fremfor at hver havn utvikler egne fagsystemer, sier Knut-Ivar Bendiksen, kommersiell og operativ direktør i Tromsø Havn.
Ved å samordne arbeidsmetodikk og driftsdata kan havnene bedre utnytte ressurser på tvers av landet. Visjonen er at fartøy skal oppleve å ankomme en ”Havinor-havn”, uansett hvilken havn de faktisk besøker.
– Skal vi øke effektiviteten og redusere risikoen for feil, må vi prate sammen på samme språk – og ikke i munnen på hverandre. Dette gjelder både mennesker og datasystemer. Havinor gir oss en digital «rundkjøring» som distribuerer informasjon strukturert gjennom verdikjeden, uavhengig av havn og fagsystem, tilslutter CFO i Tromsø Havn, Christian Rikardson som også har vært aktiv inn i prosjektet.
Selv om Tromsø Havn har besluttet å implementere systemet gjenstår det en del før Havinor er klar til å rulles ut til flere havner. Tromsø Havn har derfor søkt Kystverket om tilskudd til videreutvikling av Havinor.
Tilbakemeldinger og respons fra ulike aktører har vært positiv. Dette ble også bekreftet da Tom-Eirik Nordstrand presenterte Havinor for havner og brukere på ”Logistikk som konkurransefortrinn” i Bergen nå i midten av mars.
– Dessverre er det knapphet på ressursene i vår egen organisasjon. Vi håper derfor at Kystverkets tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner ønsker å være med videre slik at vi kan få forløst potensialet med Havinor, som vi tror vil revolusjonere norsks havnedrift, avslutter Knut-Ivar Bendiksen.