Den nordlige innseilingen til Haugesund er preget av betydelig skipstrafikk, krevende bølge- og strømforhold, bakgrunnsbelysning fra byen og flere grunne områder i farvannet. Dette gjør navigasjonen utfordrende og øker risikoen for ulykker.
Tiltakene ved Trollholmen skal bedre fremkommeligheten for større spesialfartøy, som kranfartøy, og samtidig redusere risikoen for navigasjonsulykker i hovedleden.
Lenger nord i farleden, fra Trollholmen til Skårerenna, er der flere mindre grunner som begrenser seilingsbredden. En rettere og bredere farledskorridor med tydelige navigasjonsinnretninger vil gjøre seilasen sikrere for større fartøyer.
I prosjektet vil det også etableres nye navigasjonsinnretninger. Disse vil erstatte jernstenger og lysbøyer og gi gode visuelle referansepunkter.
Hva vil vi gjøre:
Prosjektet omfatter både utdyping og etablering av nye navigasjonsinnretninger:
- Utdyping av grunner:
- Trollholmen, Sørhaugøy vest og Skårerenna utdypes til -20,3 meters dybde
- Kråkeflua nord utdypes til -14,3 meters dybde - Etablering av fem nye bunnfaste navigasjonsinnretninger
- Fjerning av tre lysbøyer og én flytestake
Hva vi ønsker å oppnå:
Tiltakene vil samlet bidra til:
- Sikrere seilas i den nordlige innseilingen
- Bedre fremkommelighet for alminnelig ferdsel og større fartøy, inkludert cruiseskip
- Mer effektiv sjøtransport og redusert reisetid
- Redusert ulykkesrisiko og mindre risiko for oljeutslipp fra fartøy
Status:
Reguleringsplanen ble vedtatt i desember 2024.
Prosjektet er prioritert i Kystverkets forslag til prioritering av ressursbruk i Nasjonal transportplan 2025–2036, og ligger inne i første seksårsperiode.