Hopp direkte til innhold

Innseiling Stavanger

Innseilingen til Stavanger er smal, svingete og krevende for større fartøy. For å øke sikkerheten og bedre fremkommeligheten planlegger Kystverket å utdype grunner, etablere snusirkel og sette opp nye navigasjonsinnretninger.

Innseilingen til Stavanger er stedvis smal og svingete, med begrenset manøvreringsareal inne i havneområdet. Dette skaper utfordringer for større fartøy, bland annet store cruiseskip som daglig anløper Stavanger havn. I dag må skipene navigere rundt Ulsnesgrunnen, og på det smaleste punktet ved Tjuvholmen er farleden bare rundt 100 meter bred.

De største fartøyene må redusere farten ved passering av grunnene for å kunne stanse kontrollert inne i havnen. Når farten reduseres, blir skipene samtidig mer utsatt for vind og strøm, og behovet for større seilingsbredde og bedre manøvreringsrom øker.

Bildet til høyre viser kart over tiltaksområdet. Utdypingsområdene er markert.  

 

Hva vil vi gjøre:

Tiltakene skal forbedre sikkerheten, fremkommeligheten og effektiviteten i innseilingen til Stavanger. Dette innebærer både utdyping, utvidelse og nye navigasjonsmerker.

  • Utdype fire grunner i innseilingen til -14 meters dybde og 150 meters bredde
  • Etablere en snusirkel i indre havn med 425 meters diameter og -12 meters dybde, inkludert utdyping ved Majoren holme
  • Etablere tre nye navigasjonsinnretninger for tryggere seilas

 

Hva vi ønsker å oppnå:

  • Redusere risikoen for grunnstøting og kollisjoner
  • Øke sikkerheten og fremkommeligheten for større cruiseskip og annen sjøtrafikk
  • Tilrettelegge for trygg manøvrering i hele havneområdet
  Tiltaksområdet ved Majoren holme. Her skal det utdypes for å sikre nødvendig dybde i snusirkelen.  

 

Status og fremdrift: 

Prosjektet er i planleggingsfase med planlagt oppstart i 2029. Oppstartsåret kan bli justert basert på politiske prioriteringer og bevilgninger over statsbudsjettet.

 

Dette skjer i prosjektet nå:

Status Når
Reguleringsplan i oppstartsfasen (Multiconsult) August 2025
Usikkerhetsanalyse gjennomført   29 april 2025
Til toppen