Innseilingen til Stavanger er stedvis smal og svingete, med begrenset manøvreringsareal inne i havneområdet. Dette skaper utfordringer for større fartøy, bland annet store cruiseskip som daglig anløper Stavanger havn. I dag må skipene navigere rundt Ulsnesgrunnen, og på det smaleste punktet ved Tjuvholmen er farleden bare rundt 100 meter bred.
De største fartøyene må redusere farten ved passering av grunnene for å kunne stanse kontrollert inne i havnen. Når farten reduseres, blir skipene samtidig mer utsatt for vind og strøm, og behovet for større seilingsbredde og bedre manøvreringsrom øker.

Hva vil vi gjøre:
Tiltakene skal forbedre sikkerheten, fremkommeligheten og effektiviteten i innseilingen til Stavanger. Dette innebærer både utdyping, utvidelse og nye navigasjonsmerker.
- Utdype fire grunner i innseilingen til -14 meters dybde og 150 meters bredde
- Etablere en snusirkel i indre havn med 425 meters diameter og -12 meters dybde, inkludert utdyping ved Majoren holme
- Etablere tre nye navigasjonsinnretninger for tryggere seilas
Hva vi ønsker å oppnå:
- Redusere risikoen for grunnstøting og kollisjoner
- Øke sikkerheten og fremkommeligheten for større cruiseskip og annen sjøtrafikk
- Tilrettelegge for trygg manøvrering i hele havneområdet

Status og fremdrift:
Prosjektet er i planleggingsfase med planlagt oppstart i 2029. Oppstartsåret kan bli justert basert på politiske prioriteringer og bevilgninger over statsbudsjettet.
Dette skjer i prosjektet nå:
Status | Når |
Reguleringsplan i oppstartsfasen (Multiconsult) | August 2025 |
Usikkerhetsanalyse gjennomført | 29 april 2025 |