Hopp direkte til innhold

Ytre Oslofjord - sjømerking

Kystverket planlegger et sjømerkeprosjekt i Ytre Oslofjord for å fornye og etablere merker mellom Larvik–Færder og Strømtangen–Kjøkøysundet. Prosjektet skal styrke sjøsikkerheten og gi trygg seilas for både lokal og gjennomgående trafikk.

Kystverket planlegger et sjømerkeprosjekt i Ytre Oslofjord som skal omfatte to strekninger: Larvik–Færder i Vestfold og Strømtangen til og med Kjøkøysundet i Østfold.

Dagens merking i området er delvis mangelfull og utdatert. Det gir økt risiko for grunnstøting og kollisjoner, spesielt for fartøy som benytter leden i mørke eller ved dårlig sikt. Prosjektet skal bidra til tryggere og mer effektiv navigasjon både for lokaltrafikk og gjennomgående trafikk.

På strekningen Larvik–Færder er formålet å oppgradere merkingen og etablere en sammenhengende led som knytter hele sør- og østlandskysten sammen for fartøygrupper med behov for en skjermet seilingsled. Tiltakene legger til rette for trygg seilas både dag og natt.

I tillegg inngår nymerking av den indre leden fra Oslofjorden til Fredrikstad gjennom Kjøkøysundet. Også her er målet å redusere risikoen gjennom fornyet og forbedret sjømerking som muliggjør døgnkontinuerlig seilas.

Bilde til høyre: Larvik-Færderområdet i vest og Strømtangen-Kjøkøysundområdet i øst.

 

Hva vil vi gjøre:

  • Etablere nye sjømerker på utvalgte steder
  • Fornye og oppgradere eksisterende sjømerker

Antall og type sjømerker er foreløpig ikke endelig avklart.

 

Hva vi ønsker å oppnå:

  • Øke sikkerheten i farleden
  • Redusere risiko for grunnstøting og kollisjoner
  • Legge til rette for trygg seilas både dag og natt
  • Sikre gode seilingsforhold for både lokal og gjennomgående trafikk

 

Status: 

Prosjektet er i planfasen. Neste steg er detaljprosjektering av hvert enkelt sjømerke, dialog med kommuner og andre berørte interessenter, samt innhenting av nødvendige tillatelser. Deler av tiltakene ligger innenfor Færder nasjonalpark, og det vil stilles særskilte krav til prosessen her.

Prosjektet er prioritert i Kystverkets forslag til ressursbruk i Nasjonal transportplan 2025–2036, med oppstart i første seksårsperiode.

 

 

 

Til toppen