Hopp direkte til innhold

Røst fiskerihavn

Anløpet til Røst er krevende, og både innseilingen og forholdene inne i havna byr på utfordringer. Med økende trafikk under Lofotfisket og behov for tryggere og roligere liggeplasser, skal Kystverket gjennomføre en rekke tiltak som skal styrke sjøsikkerheten, bedre fremkommeligheten og forbedre forholdene for sjørelaterte næringer.

Innseilingen til Røst havn er lang og smal, og større fartøy må gjennom flere krevende manøvrer før de kan legge til kai. Fergen til og fra Røst er viktig infrastruktur både for lokalbefolkningen og næringslivet, og det er et viktig samfunnsoppdrag og sikre regulariteten til fergen. Fergepersonellet opplever utfordringer ved vinden fra nordvest, da fergen presses mot grunner sør for fergeleiet.

Inne i havna skaper sjø og drag urolige forhold, særlig ved vind fra sørvest til nord. I perioder med høy aktivitet, spesielt under skreifisket, er det mangel på liggeplasser. Fartøy må ofte ligge utenpå hverandre, og fiskefartøy har i noen tilfeller måtte bruke fergepiren. Ved høy vannstand når tungsjø fra vest helt inn i havna. Det skal derfor bygges molo for å skjerme havna fra vestavær.

Innseiling Røst infoi.png

 

Hva vil vi gjøre:

Prosjektet omfatter flere tiltak som skal gjøre innseilingen tryggere og havna mer funksjonell. Målet er å redusere antall manøvreringer inn til havna og å øke bredden i innseilingen. Dette skal gi bedre plass for ferga og større fartøy i den ytre delen av havna, legge til rette for flere liggeplasser og skjerme havna fra ekstremvær. Massene fra utdypingen skal gjenbrukes lokalt til å etablere molo og nytt landareal.

Utdyping av farleden og snuareal:
For å gjøre innseilingen tryggere og enklere for større fartøy, skal flere områder i farleden utdypes. Det skal også etableres bedre manøvreringsforhold i den ytre delen av havna.

Totalt skal det fjernes rundt 90 000 m³ fjell og 125 000 m³ løsmasser.

  • Ramnungen sør: 10 000 m³ fjell fjernes
  • Kvaløygrunnan: 3 000 m³ fjell fjernes sørvest for Kvaløya
  • Svinøynakken: 5 000 m³ fjell fjernes sør for planlagt molo vest for Lyngvær
  • Brødran: 8 000 m³ fjell fjernes vest i innseilingen
  • Trettskjæret: 21 000 m³ fjell fjernes øst i innseilingen vest for Lyngvær
  • Sør for fergepiren skal det utdypes for å utvide snuarealet og gjøre det lettere for ferga å manøvrere eller avbryte anløp
  • Grunne vest for fergepiren skal utdypes for å øke manøvreringsarealet til ferge og øvrig trafikk
  • Utdyping i innseiling til liggehavn ved Glea og utdyping av selve liggehavnen
  • Overskuddsmasser skal brukes i molo eller losses på land og deponeres. Øvrige overskuddsmasser skal mellomlagres på opparbeidet deponi ved Glea og overdras til Røst kommune
     

Etablering av molo:

  • To nye moloer på 200 meter skal bygges vest for havna for å skjerme mot bølger fra vest
  • Moloene skal delvis bygges av sprengstein fra utdypingen (ca. 85 000 m³)
  • En åpning i midten av moloene skal ivareta lokal bruk og sikre passasje for mindre fartøy
     

Liggehavn nord for Glea:

  • Et nytt liggeområde på ca. 35 000 m² etableres på -6 meters dybde
  • Skal gi bedre plass for fiskefartøy og avlaste eksisterende kaiområder, særlig i perioder med høy trafikk som under skreifisket
     

Strandkantdeponi og sjeté:

  • Strandkantdeponi etableres nord for Glea for deponering av løsmasser (67 000 m³)
  • Sjetéen skal holde massene på plass og muliggjøre fremtidig kaifront i liggehavnen
     

Sjømerking:

  • Navigasjonsmerkingen i området skal tilpasses de nye tiltakene for å sikre god og trygg navigasjon

 

Hva vi ønsker å oppnå:

  • Tryggere innseiling og redusert risiko for grunnstøting og ulykker
  • Økt ro og stabilitet i havna, også i dårlig vær
  • Bedre fremkommelighet for fiskefartøy, ferge og annen trafikk
  • Flere og tryggere liggeplasser  
  • Bedre effektivitet for sjørelaterte næringer
     

Status:

Tiltaket er nå under regulering og ferdigprosjektering. I 2026 vil Kystverket søke de offentlige tillatelsene etter forurensningsloven, plan- og bygningsloven og havne- og farvannsloven. Oppstart vil videre fordre bevilgning over statsbudsjettet. 

Røst.jpg

Til toppen