Deler av strekningen fra Stamsund til Risøyhamn er dårlig merket i dag, og går gjennom trange passasjer med korte avstander mellom kursendringene. Det er stor trafikk i området, med en rekke skip som ferdes gjennom området, inkludert lasteskip, fiskefartøy under vinterfisket og Hurtigruten, som har sin faste rute gjennom strekningen.
Prosjektet er delt inn i flere delprosjekt:
Prosjektet Molldøra og Småskallan, som var første delprosjekt av det strekningsvise tiltaket, er ferdigstilt. (se egen prosjektside)
Prosjekt Gunnarbåten, Svartsundet og Trangstraumen (ferdigstilt sommer 2023)
Ved Gunnarsbåten under Raftsundbrua er det en innsnevring av leia som gjør det smalt å passere. Gjennom Trangstraumen lenger sør i Raftsundet er det sterk strøm og så smalt at to fartøy ikke kan møtes. Begge grunnene skal utdypes til en dybde på 10 meter for å gjøre seilasen tryggere.
Prosjekt Vitjet (planlagt oppstart 2024)
Ved Vitjet er det svært trangt, slik at man må vente til møtende fartøy har passert. Vi skal utdype dette området til en dybde på 10 meter.
Prosjekt Nygårdsrevet og Risøyhamn
Prosjektet omfatter utdyping av farleden for å bedre seilingssikkerheten og tilgjengeligheten. Arbeidet starter høsten 2025.
Se prosjektsiden for mer informasjon.
