I 2023 ble 949 saker meldt inn til miljøberedskapsvakta, mot 968 i 2022. Av de 949 gjaldt 593 hendelser med utslipp.
Disse inkluderte:
- 115 utslipp knyttet til skip
- 349 landbaserte hendelser
- 63 ikke-identifiserbare oljeflak
- 48 offshorehendelser
Det var færre forurensningshendelser, men miljøberedskap koordinerte og bisto ved flere naturhendelser som ras og flom enn tidligere. De største utslippsvolumene kom fra husdyrgjødsel og kloakk/slam. Vår døgnkontinuerlige miljøberedskapsvakt deler sine ukentlige vaktrapporter her.
Det har ikke vært noen statlige aksjoner i løpet av 2023.
Har styrket den kommunale beredskapen
Kystverket har i 2023 bidratt til å styrke den kommunale beredskapen gjennom digitale kurs i miljørisikoanalyser og økt samarbeid med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Disse kursene skal fortsette i 2024.
Interne kompetansetiltak er blitt prioritert, og statens beredskap mot akutt forurensing er også styrket ved at Kystvaktens nye fartøy i Jan Mayen-klassen er utstyrt med oljevernutstyr.
Kystverkets overvåkningfly patruljerer norskekysten hele året, og i 2023 fløy det 667 timer, og hadde 42 konkrete observasjoner. Flyovervåkningen er et samarbeid mellom Kystverket, Kystvakten og NOFO.
Øvelse, øvelse, øvelse!
Det gjennomføres en rekke øvelser hvert år innenfor miljøberedskap, både internt og eksternt. De største øvelsene gjennomført med andre etater, internasjonalt og nasjonalt var Øvelse Nordisk, Øvelse Arctic Reihn, Øvelse Myndex, Øvelse NorBrit-planen og Øvelse Draugen.
Dersom vi får et oljeutslipp i Norge, er depotene vi har langt hele kysten essensielle. Disse er utstyrt med blant annet lenser, oljeopptakere og strandrense- og nødlosseutstyr. Depotene er bemannet med en innsatsstyrke på 10 personer og en oppsynsmann. I løpet av året fikk vi et nytt beredskapsdepot i Hammerfest, og den tekniske tilgjengeligheten ved depotene var i 2023 99%. 166 av 170 innsatsstyrker og alle 15 tilsynsmann-stillinger er besatt.
Skipsvrak
Det er ti definerte skipsvrak som er gjenstand for forsterket overvåkning i Norge. I 2023 ble tømming av olje fra skipet Nordvard i Mossesundet fullført. Operasjonen ga nyttig kunnskap om tømmemetode, som med stor sannsynlighet kan brukes på andre vrak i fremtiden.
I etterkant av Nordvard-tømmingen ble det gjennomført en miljøundersøkelse, som konkluderte med at tømmingen ikke hadde bidratt med forurensning i Mossesundet.
Forskning og utvikling
Miljøberedskap har gjennomført og bidratt inn i flere FoU-prosjekter som styrker kunnskapen vår om miljøtrusler og hvordan respondere på disse, blant annet:
- «IMAROS» – prosjektet søker å øke kunnskap om lavsvoveloljer - en oljetype som stiller miljøberedskapen ovenfor nye utfordringer. Prosjektet videreføre.
- «Fate, behaviour and toxicity of oil in an Arctic environment»
- Et Kystverket-ledet prosjekt i regi av de to arbeidsgruppene PAME og EPPR i Arktisk Råd. Dette prosjektet øker også kunnskapen om lavsvoveloljer.
Det er også blitt etablert en tverrfaglig arbeidsgruppe for nye energibærere og fremdriftssystemer internt i Miljøberedskap. Denne gruppen skal samle og opparbeide kunnskap om nye energibærere.