Hopp direkte til innhold

Ankringsinformasjon blir nå tilgjengelig i Routeinfo

På routeinfo.no kan navigatører laste ned gratis referanseruter for navigasjon til alle større norske havner, og få viktig ruteinformasjon og lokale forskrifter til støtte for ruteplanlegging. Nå lanseres også ankringsinformasjon, som vil gi sjøfarende viktig informasjon om ankringsområder langs en valgt rute.

Gratis verktøy for navigatører

Kystverket anbefaler Routeinfo som planleggingsverktøy for seilaser til norske havner. Rutene er kvalitetssikret for fartøy opp mot 150 meters lengde og ni meters dypgang, med enkelte unntak. Referanserutene lastes ned i filformatet RTZ, den internasjonale standarden for maritime navigasjonssystemer, og kan lastes rett inn på fartøyets ECDIS/ECS.

Bidrar til redusert risiko

Kystverket har prioritert å få ut ankringsinformasjon i Routeinfo, både av sikkerhetshensyn, og med tanke på potensielle arealkonflikter. «Mange hendelser på sjøen er knyttet til fartøy som ligger til ankers, og bedre informasjon om eventuelle forhold hvert enkelt sted, vil kunne bidra til redusert risiko,» sier John Morten Klingsheim, senioringeniør i avdelingen for navigasjonsteknologi og losforvaltning. «I tillegg er en avklaring av hvilke ankringsområder som er viktige for sjøtransporten med på å begrense konflikter med annen bruk av sjøområdene.»

Oppdateringen i Routeinfo gir sjøfarende informasjon om hvilke ankringssymboler i sjøkartet som er mest aktuelle for dem og ruten de har valgt. De vil også få kontaktinformasjon til lostjeneste, VTS og havn for å kunne avklare bruk av ankringsområde, og aktuelle posisjoner å plassere anker og ankerkjetting. På sikt vil kart over bunnforhold for flere og flere områder bli tilgjengelig.

Innspill fra havnene

Listen over ankringsområder baserer seg på en tidligere rapport fra Kystverket til departementet i 2014, regionale kartlegginger, og en nasjonal gjennomgang, i tillegg til intern kompetanse i Kystverket. Klingsheim understreker at ekstern kompetanse har vært viktig for å avklare behov og aktuelle interessekonflikter, og at særlig innspill fra havnene har vært viktig.  

«Forarbeidet har vært nyttig, både for Kystverket, og for havnen, for å kunne kartlegge kapasiteten vi har i området,» sier Maritim leder i Harstad Havn, Jonas Elvehøy, som ser det som en stor fordel at denne informasjonen nå blir enkelt tilgjengelig i Routeinfo. «Å kunne tilgjengeliggjøre denne informasjonen for brukerne av farvannet, hjelper dem å planlegge en optimal seilas, og å finne områder der de kan søke ly for vær og vind ved behov.»

Ankringsinformasjon i Routeinfo finner du ved å velge en referanserute, eller ved å lete rundt i kartet, se eksempelvis Nesnaflaket. Innspillsrunder for ankringsområder for Trøndelag og Møre og Romsdal planlegges i 2026. Les mer om det her.

Se videoguider for bruk av routeinfo.no her

Faktaboks: Nytteverdi for navigatører:

  • Øker navigasjonssikkerheten – reduserer risikoen for at fartøy tar uheldige rutevalg som kan medføre uønskede hendelser.
  • Tidsbesparende  navigatører mottar digitale referanseruter som er kvalitetssikret av nautikere i Kystverket.
  • Viktig ruteinformasjon er gjort tilgjengelig på ett sted navigatører sparer tid på å lete frem relevant ruteinformasjon fra ulike kilder.
  • Rutene er åpent tilgjengelig og kan lastes ned via routeinfo.no og andre e-navigasjonstjenester. Tjenesten er gratis. Informasjon om alle endringer er tilgjengelig på routeinfo.no.
  • Datafilene er tilgjengelig i internasjonal standard (RTZ-format) og kan lastes opp til fartøyets ECDIS og andre aktuelle verktøy.
  • Styrker BRM (Bridge Resource Management) legger til rette for bedre ressursutnyttelse og hindrer misforståelser på bro.
  • Legger til rette for just-in-time ankomst reduserer drivstoffbruk om bord gir miljøgevinst.

Til toppen