Hopp direkte til innhold

Samarbeid om slepeberedskap

Slepeworkshop i Tromsø i mars inkluderte også et besøk på kystvaktskipet KV Bison. Foto: Marte Halvorsen/BarentsWatch.

Gjennom en workshop legges det til rette for en viktig samlingsplass for erfaringsdeling rundt større hendelser langs kysten vår.

I samarbeid med Kystvakten og SINTEF Ocean arrangerte Kystverket slepeworkshop for kommersielle aktører og statlige samarbeidspartnere – også fra våre naboland.

I alt var det 64 deltakere med på konferansen som ble avholdt på Scandic Ishavshotellet i Tromsø nå i mars. Her ble det orientert om organisering av slepeberedskap både i Norge, Sverige og Island, i tillegg til at Vår Energi og Equinor presenterte tilgjengelige ressurser. BarentsWatch og deres verktøy Felles ressursregister (FRR) ble også presentert. Her ble et av læringspunktene at kapasiteter, som sleperessurser, må inn i tjenesten. Dette er kunnskap om aktuelle ressurser som kan brukes både i redningsaksjoner og bistandsoppdrag langs hele kysten.

Et viktig poeng for workshopen er erfaringsdeling og diskusjon rundt erfaringene fra ulike hendelser. Derfor fikk deltakerne blant annet grundig gjennomgang fra de norske hendelsene med MV Melinda og Eemslift Hendrika. Fra den svenske Kustbevakningen fikk vi presentert erfaringer med hendelsene Almirante Stoorni og Karin Hoej.

Foto: Marte Halvorsen/BarentsWatch.

Deltakere fra både inn- og utland var samlet til viktig erfaringsdeling rundt slepeberedskap. Foto: Marte Halvorsen/BarentsWatch.

Fra Kystverket, og som en av arrangørene, påpekte Kjetil Aasebø at en slik workshop er en viktig samlingsplass for erfaringsdeling. Overføring av kunnskap mellom kommersielle aktører og de som opererer slepeberedeskapen er svært viktig.

I forbindelse med slepeworkshopen lå også kystvaktskipet KV Bison og terminalbåten Audax ved kai rett utenfor hotellet, og her ble det arrangert omvisning om bord på disse to fartøyene.

Statlig slepeberedskap har vært tilgjengelig i Norge siden hendelsen med tankbåten «Moscow» som kom i drift på Finnmarkskysten i 2003. De første årene bare i nord, men etter Full City hendelsen 2009 ble det etablert en «Statlig slepeberedskap» over hele landet.

Til toppen