Sjømerking: Drift og vedlikehold av om lag 22 000 sjømerker langs hele kystlinjen. Dette omfatter både faste og flytende merker. Om lag 7 000 av dem er innretninger med lys.
IALA-omleggingen fullført: Etter sju år med systematisk arbeid fullførte Kystverket i november en av de største moderniseringene av norsk navigasjonsinfrastruktur. Nærmere 1800 fyrlykter langs kysten er nå lagt om i tråd med de internasjonale IALA-retningslinjene for sjømerking.
Fornyet satellittkapasiteten for havovervåkning: Kystverkets nyeste satellitt Norsat-4 ble skutt opp i bane i januar for å opprettholde Norges evne til havovervåking for trygg skipstrafikk i norske farvann. Ny satellitt: Styrker norsk havovervåking | Kystverket - tar ansvar for sjøveien (Norsat-4) Ny satellitt for havovervåkning bygges på rekordtid | Kystverket - tar ansvar for sjøveien (AISSat-4).
Nye værbegrensninger for å minske risikoen for cruise: For særlig utsatte farvann innfører Kystverket lokale ferdselsforbud for passasjerfartøy over 150 meter. Tiltaket skal bidra til å styrke sikkerheten for store passasjerskip i områder der værforhold kan gjøre rednings- og beredskapsarbeid krevende. Reglene trer i kraft 1. januar 2026 og gjelder for utpekte områder når Meteorologisk institutt varsler sterk kuling, altså middelvind på 17,2 m/s (Beaufort 8) eller mer. Forbudet gjelder seks utsatte kyststrekninger.
Vindsensorer: Vi har etablert flere vindsensorer på utsatte steder langs kysten. Først og fremst på kritiske punkt for passasjertrafikk, noe som gir de sjøfarende viktig informasjon og øker sikkerheten for passasjerer.
Cruisekonferansen: Nok en gang var Den norske Cruisekonferansen fullbooket. Drøye 120 sentrale maritime aktører innen cruisenæringen var i januar 2025 samlet til Den norske Cruisekonferansen i Ålesund. Sikkerhet, beredskap og bærekraft er et felles ansvar, og en slik arena for dialog og kunnskapsdeling mellom næringen og norske myndigheter er essensielt for å bevare og utvikle både sjøsikkerhet og verdiskaping for kyst-Norge. Konferansen arrangeres igjen i 2026.
Forsterker arbeidet med skyggeflåten: Siden 11. august blir alle utenlandskregistrerte oljetankskip i norsk økonomisk sone kalt opp av Kystverket og bedt om å frivillig oppgi informasjon om sin forsikring. Dette er en del av Norges arbeid for å ha god oversikt over risiko for miljøet og sikkerheten til havs. I den forbindelse arrangerte vi også i en tverretatlig og internasjonal øvelse rundt temaet i Oslo 11 november.
Overvåker GPS-signal i norske sjøområder: Kystverket har etablert overvåking av GPS i norske sjøområder i samarbeid med NKOM med sikte på å varsle skip gjennom Navigasjonsvarslingstjenesten hvis det skulle oppstå alvorlige forstyrrelser på GPS. Navigasjonsvarslingstjenesten er også styrket gjennom at det er etablert rutine for å varsle skip om kommende alvorlige solstormer som kan forstyrre GPS-systemet i norske sjøområder. Disse varslingene baserer seg på varsler fra National Oceanic and Atmospheric Administration sitt Space Weather Prediction Center og fra Storbritannias Metoffice sitt Space Weather Operations Centre.
Sjøtrafikksentraltjenester: Gjennom hele 2025 har Kystverket utført tjenester i seks områder fra fem sjøtrafikksentraler. Dette er områder langs kysten der skipstrafikk representerer en særlig høy risiko. I områdene organiserer sentralene trafikken og griper inn i situasjoner når dette er nødvendig for å avverge ulykker.
I 2025 har våre fem sjøtrafikksentraler håndtert om lag 430 000 seilaser. Av disse ble det gjort inngrep i 1 prosent (rundt 4 200) for å avklare trafikksituasjonen, herunder korrigering av fart/kurs for å avverge ulykker og uønskede situasjoner. Antall håndtering av seilaser og inngrep i situasjoner er på samme nivå som i 2024.
Sjøtrafikksentralene har nå integrert kunstig intelligens som støtte i overvåkingen av skipstrafikken. Dette bidrar til en mer effektiv overvåking og vil på sikt føre til at sentralene kan overvåke flere områder. I 2025 er det etablert sensorer og en tjeneste der skipstrafikken på strekningen Ålesund - Kristiansund blir overvåket fra Kvitsøy VTS og skip som har en unormal seilas blir kontaktet.
Vedlikehold på kystens katedraler: Kystverket har gjennomført over 30 store vedlikeholdsprosjekter på fyrstasjoner langs hele kysten i 2025 – fra Oksøy i sør til Helnes og Fruholmen i nord. Arbeidet spenner fra restaurering av historiske fyr til sikring av kaier og tekniske oppgraderinger, med ekstra fokus på robuste løsninger som tåler ekstremvær og et endret klima. Dette er et fellesløft mellom Kystverkets egne fagfolk, entreprenører og lokale aktører for å bevare kulturarven og sikre trygg ferdsel til sjøs.
Utvikler bedre sjømerker: Kystverket har utviklet en ny generasjon sjømerker med sterkere lys, smartere design og enklere vedlikehold, som skal gjøre sjøveien enda sikrere og mer driftssikker. Etter år med testing og samarbeid på tvers av fagmiljøer – inkludert mannskapene som kjenner kysten best – settes ni prototyper ut fra Kragerø til Sørvær for å prøve dem i vinterens tøffeste forhold.
Båtfart: I sommer erfarte vi at det fortsatt er et behov for å øke fritidsbåtførernes bevissthet om fart på sjøen.
Flere farled- og havneprosjekter: Andre farvannstiltak og fiskerihavnprosjekter Kystverket arbeidet med i 2025 finner du i Kystverkets gjennomføringsplan, med lenker til mer informasjon om hvert prosjekt.
Høy losaktivitet langs hele kysten:
- Nærmere 40 000 losoppdrag er gjennomført langs hele kysten.
- Rekordår for cruiseanløp: For å få cruisekabalen til å gå opp sommerhalvåret må losene selge deler av sommerferien sin.
- Mange avanserte spesialoppdrag med svært store fartøy/hangarskip eller andre krevende forhold.
Flere større analyser: I løpet av året har vi gjennomført flere omfattende analyser. Vi har blant annet oppdatert den samfunnsøkonomiske analysen av Stad skipstunnel og vurdert effektene av satellittbasert havovervåking. Begge prosjektene er komplekse og krever nye metoder og god prosjektstyring.
Stad skipstunnel: I juni mottok Kystverket de første tilbudene fra tre tilbydere, norske AF, franske Eiffage og Skanska - i samarbeid med Vassbakk og Stol. Tilbudene ligger betydelig høyere enn den vedtatte kostnadsrammen for prosjektet. I oktober vedtok Stortinget at Kystverket skal jobbe videre med anbudskonkurransen for Stad skipstunnel med sikte på at det kan legges frem en sak for Stortinget om prosjektet i revidert nasjonalbudsjett 2026.