I utgangspunktet var den det. Stortinget ga sin godkjenning i mai 2021. Men på grunn av økte kostnader må Stortinget godkjenne en ny kostnadsramme høsten 2023.
I regjeringens budsjettforhandlinger i 2020 ble det satt av 75 millioner kroner til oppstart av Stad skipstunnel i 2021, og i februar fikk Kystverket et supplerende tildelingsbrev for denne oppstarten.
For 2022 fikk Kystverket 76 millioner kroner til arbeidet med skipstunnelen. Pengene er brukt til forberedende arbeider – til etablering av prosjektorganisasjon, innløsning av eiendommer, utarbeiding av konkurransegrunnlag og igangsetting av anbudskonkurranse.
Prosjektet har i utgangspunktet en kostnadsramme på cirka 2,8 milliarder kroner (2021, eksklusiv merverdiavgift). Stortinget godkjente ei kostandsramme på i overkant av fire milliarder kroner. Våren 2023 viser nye kostnadsanalyser at kostnadene har økt så mye at forutsetningene for Stortingets vedtak om igangsetting av investeringsprosjektet Stad skipstunnel ikke lenger er til stede. Saken må dermed forelegges Stortinget på nytt, med en eventuell justering av kostnads- og styringsrammen. Dette skjer i forbindelse med statsbudsjettet høsten 2023.
I mellomtiden har Kystverket midler nok til å fortsette sitt forberedende arbeid.