Ja. Finaniseringen og alt det formelle er på plass. Sotrtinget ga sin godkjenning i mai 2021.
I regjeringens budsjettforhandlinger i 2020 ble det satt av 75 millioner kroner til oppstart av Stad skipstunnel i 2021, og i februar fikk Kystverket et supplerende tildelingsbrev for denne oppstarten.
I forslaget til Statsbudsjett for 2022, som ble lagt frem i oktober 2021, ble Stad skipstunnel tildelt 440 millioner kroner. I forbindelse med regjeringens forslag til endringer i Statsbudsjettet for 2022Kystverket ba imidlertid om, og fikk innvilget, og at de tildelte midlene for tildeling av kontrakt for totalentreprise ble forskjøvet til 2023. Det kan du lese mer om her.
I første fase gjør oppstartsmidlene oss i stand til å starte de forberedende oppgavene. Det er definert av Samferdselsdepartementet at disse midlene skal gå til etablering av prosjektorganisasjon, innløsning av eiendommer, utarbeiding av konkurransegrunnlag og igangsetting av anbudskonkurranse.
Videre ble det lagt frem en egen investeringsproposisjon for Stortinget, som så gikk gjennom Stortinget i mai. Prosjektet har en kostnadsramme på cirka 2,8 milliarder kroner (2021, eksklusiv merverdiavgift). Stortinget godkjente ei kostandsramme på i overkant av fire milliarder kroner.