og Øra industriområde midt i bildet.
Innseilingen til Borg havn i Fredrikstad er krevende på grunn av grunnereområder, sterk strøm og til tider utfordrende vindforhold. Farvannet grunnes jevnlig opp av sedimenter fra Glomma, som mister fart når den møter sjøen og dermed avsetter masser på sjøbunnen. Dette reduserer fremkommeligheten og påvirker både kapasitet og sikkerhet for skipstrafikken.
I dag er seilasen gjennom Røsvikrenna strengt regulert med klare begrensninger på sikt, natt- og dagseilas, bruk av taubåt, skipstørrelse og transport av farlig last. Dette gjør at havnen ikke kan utnyttes optimalt.
Bakgrunnen for prosjektet er å føre farleden i Røsvikrenna tilbake til samme standard som etter mudringen i 1995, og dermed sikre trygg og forutsigbar innseiling til en av Østlandets viktigste havner.
Hva vi skal gjøre:
Tiltaket innebærer mudring, utdyping og oppgradering av navigasjonsinnretninger i farvannet:
- Utdype Røsvikrenna til 12 meters dybde og 90 meters bredde.
- Snuplass ved Fuglevikbukta utdypes til 11 meters dybde i en vendesirkel på minimum 290 meter i diameter.
- Etablere nye navigasjonsmerker i Røsvikrenna og ved snuplassen.
- Gjennomføre nødvendige miljøtiltak og overvåking i tråd med Miljødirektoratets krav.
- Håndtere rene og forurensede masser etter gjeldende tillatelser og miljøstandarder.
Hva vi ønsker å oppnå:
Formålet med prosjektet er å gjøre seilasen tryggere og mer effektiv. Utbedringene vil bidra til:
- Redusert risiko for grunnstøtinger og sammenstøt.
- Bedre fremkommelighet og økt kapasitet for større fartøy.
- Mindre sannsynlighet for miljøforurensning i et område med nærliggende naturreservat.
- Styrket forutsigbarhet og regularitet i sjøtransporten, som støtter næringsutviklingen i regionen.
- Bedre beredskap og sikkerhetsmarginer for skip, mannskap og havneoperatører.
Status og fremdrift:
Prosjektet inngår i Kystverkets handlingsplan basert på Nasjonal transportplan. Det er gjennomført omfattende utredninger, planprosesser og nødvendige tillatelser er innhentet, samt en prøvemudring i 2022 som ga et viktig grunnlag for metodevalg og forståelse av miljøforholdene i området.
Kvalitetssikringsprosessen (KS2) er nå gjennomført. Prosjektet arbeider videre med planlegging og forberedelser mot utlysning av konkurranse. Konkurransen om gjennomføring av prosjektet planlegges utlyst i 2026, med forventet anleggsstart i 2027.